Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zanim zapoznasz się z filmem, odpowiedz na pytanie postawione w tytule: „Dlaczego nie lubimy siebie na zdjęciach?”. Porównaj swoje odpowiedzi z opiniami innych osób, a następnie sprawdź, co na ten temat sądzi profesor Dariusz Doliński, psycholog społeczny.
Zanim zapoznasz się z filmem, odpowiedz na pytanie postawione w tytule: „Dlaczego nie lubimy siebie na zdjęciach?”. Porównaj swoje odpowiedzi z opiniami innych osób, a następnie sprawdź, co na ten temat sądzi profesor Dariusz Doliński, psycholog społeczny.
RURRUa5UdG2P3
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem: Dlaczego nie lubimy siebie na zdjęciach?
Pokaż ćwiczenia:
R1Lf0RKzUsIVo1
Ćwiczenie 1
Dopasuj definicje różnego rodzaju postaw do ich nazw. postawy jako rezultat przekonań Możliwe odpowiedzi: 1. podejście to zakłada, że na podstawie siły przekonań i implikowanych przez nie ocen cząstkowych można przewidzieć ogólną postawę wyznawcy tych przekonań wobec obiektu, 2. własne postawy rozpoznawane są na podstawie obserwacji swojego zachowania i warunków, w jakich ma ono miejsce, 3. brak definicji, 4. wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy nagroda, powoduje pozytywny stosunek do tego obiektu, a ten sam obiekt „w towarzystwie” kary spowoduje wykształcenie się stosunku negatywnego postawy jako rezultat emocji Możliwe odpowiedzi: 1. podejście to zakłada, że na podstawie siły przekonań i implikowanych przez nie ocen cząstkowych można przewidzieć ogólną postawę wyznawcy tych przekonań wobec obiektu, 2. własne postawy rozpoznawane są na podstawie obserwacji swojego zachowania i warunków, w jakich ma ono miejsce, 3. brak definicji, 4. wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy nagroda, powoduje pozytywny stosunek do tego obiektu, a ten sam obiekt „w towarzystwie” kary spowoduje wykształcenie się stosunku negatywnego postawy jako rezultat zachowań Możliwe odpowiedzi: 1. podejście to zakłada, że na podstawie siły przekonań i implikowanych przez nie ocen cząstkowych można przewidzieć ogólną postawę wyznawcy tych przekonań wobec obiektu, 2. własne postawy rozpoznawane są na podstawie obserwacji swojego zachowania i warunków, w jakich ma ono miejsce, 3. brak definicji, 4. wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy nagroda, powoduje pozytywny stosunek do tego obiektu, a ten sam obiekt „w towarzystwie” kary spowoduje wykształcenie się stosunku negatywnego przejmowanie postaw od innych ludzi Możliwe odpowiedzi: 1. podejście to zakłada, że na podstawie siły przekonań i implikowanych przez nie ocen cząstkowych można przewidzieć ogólną postawę wyznawcy tych przekonań wobec obiektu, 2. własne postawy rozpoznawane są na podstawie obserwacji swojego zachowania i warunków, w jakich ma ono miejsce, 3. brak definicji, 4. wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy nagroda, powoduje pozytywny stosunek do tego obiektu, a ten sam obiekt „w towarzystwie” kary spowoduje wykształcenie się stosunku negatywnego
RaJQZvkZxmMIV2
Ćwiczenie 2
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Ważnymi własnościami postawy są znak i natężenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wykształcona postawa nie wpływa na późniejsze reakcje wobec obiektu, na oceny, decyzje i związane z tym działania. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Teoria działań przemyślanych Icka Ajzena i Martina Fishbeina utrzymuje, że najlepszą podstawą do przewidywania planowanych zachowań są behawioralne intencje ludzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Postawy nie służą utrzymaniu relacji z ludźmi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3
Przeanalizuj opis ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
Przeanalizuj opis ilustracji i wykonaj ćwiczenie.
RrZ5IfQtCkYti
Źródło: Harrison Haines, domena publiczna.
R15Sb9uthKiKe
Podaj nazwę postawy, którą często przyjmują ludzie w sytuacji widocznej na zdjęciu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Badania postaw

Doświadczona badmintonistka od lat serwuje lotkę w ten sam sposób, nie zastanawiając się jak to robi. Aby poprawić skuteczność, uczy się nowego ustawienia nadgarstka i teraz stosuje tylko tą metodę, ale nie oznacza to, że jej dawne przyzwyczajenia zanikły. Zostały tylko uśpione, ale pewnie w niektórych warunkach (zmęczenie) zostaną zaktywizowane automatycznie i niekontrolowanie.

badania Źródło: Badania postaw, dostępny w internecie: eksperymentywpsychologii.blogspot.com [dostęp 23.10.2020 r.].
R1KBOyRdjBTzA
Na podstawie powyższego przykładu wyjaśnij, czym jest dualizm postaw. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Justym Ramiączek Jak zostać mistrzem świata? To dziecinnie proste!

Do Chęcin Marcin Prus przyjechał jako ambasador Szkolnych Ośrodków Sportowych, z inicjatywy Polskiego Związku Piłki Siatkowej, mającej na celu wspólne działania prowadzone w ramach programu szkolenia dzieci i młodzieży w minisiatkówce i siatkówce.
Spotkanie z uczniami ZSO w Chęcinach Marcin Prus rozpoczął w zaskakujący sposób… od upomnienia zebranych, że spóźnianie się na umówione spotkanie, rozmowy, korzystanie z telefonów komórkowych to okazywanie braku szacunku dla zaproszonego gościa oraz osób to spotkanie przygotowujących. To jednak nie była jedyna lekcja, jakiej wszystkim obecnym na hali „Pod Basztami” udzielił były reprezentant Polski.
Marcin Prus mówił o poszanowaniu wartości oraz innych ludzi, o  znaczeniu rodziny w życiu młodego człowieka i o braniu odpowiedzialności za swoje czyny. Uświadamiał młodzieży skutki niewłaściwego zachowania w stosunku do innych, wyśmiewania i poniżania, także w sieci. Zwracał uwagę na zagrożenia wynikające z zażywania środków psychoaktywnych. Taki właśnie był zakładany cel spotkania – propagowanie zdrowego stylu życia, walka z nałogami oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu. Jednak to, co stało się tematem rozmowy z uczniami, przerosło te oczekiwania. Prus dotarł do serc i sumień młodych ludzi, którzy z zapartym tchem słuchali jego słów. Siatkarz, posługując się przykładami z własnego życia, mówiąc o swoich marzeniach i emocjach, zwycięstwach i życiowych porażkach, pokazał, że recepta na osiągnięcie sukcesu jest niezwykle prosta. Wystarczy po prostu chcieć i mieć marzenia! Tylko tyle…

ckinfo Źródło: Justym Ramiączek, Jak zostać mistrzem świata? To dziecinnie proste!, 15.12.2016 r., dostępny w internecie: ckinfo.pl [dostęp 23.10.2020 r.].
R1OQ7jyLW46kO
Wyjaśnij, jakie czynniki wpłynęły na postawę Marcina Prusa pokazaną na spotkaniu z młodzieżą chęcińską. (Uzupełnij).