| |
| |
| Cechy ruchu harmonicznego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe . Uczeń : 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; IV. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch drgający pod wpływem siły sprężystości posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy oraz okresu drgań; podaje przykłady takiego ruchu; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe . Uczeń : 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 3) opisuje ruch harmoniczny, posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy, częstości kołowej i przesunięcia fazowego; rozróżnia drgania o fazach zgodnych lub przeciwnych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| W tym e‑materiale uczeń:
objaśnia, co to jest ruch harmoniczny,
podaje cechy ruchu harmonicznego,
wymienia wielkości stosowane do opisu ruchu harmonicznego,
odróżnia ruch harmoniczny od innych ruchów,
stosuje symulację interaktywną do poznania i zrozumienia cech ruchu harmonicznego,
analizuje i interpretuje wykresy zależności wychylenia i prędkości od czasu ciała poruszającego się ruchem harmonicznym.
|
| formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| - pogadanka wprowadzająca, - praca z wykorzystaniem multimediów, - dyskusja. |
| - praca w parach, - dyskusja. |
| - grafika interaktywna, - zestaw zadań. |
| e‑materiały: „Przykłady ruchu harmonicznego.”, „Badanie ruchu harmonicznego na przykładzie drgań klocka na sprężynie.”, „Co to jest ruch harmoniczny?” |
|
|
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nawiązanie do wiedzy uczniów na temat ruchu drgającego oraz zjawiska izochronizmu. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: Pytania skierowane do uczniów: - Czy każdy ruch drgający jest ruchem harmonicznym? Wyjaśnij na przykładzie. - Wymień i zdefiniuj wielkości fizyczne, stosowane do opisu ruchu harmonicznego. |
|
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 2‑osobowe (np. metodą losowania) i omawia zadania. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z symulacją interaktywną. Uczniowie dyskutują w parach, czym się charakteryzuje ruch harmoniczny. Analizują i porównują wykresy zależności wychylenia i prędkości od czasu z części tekstowej e‑materiału. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby udziela wskazówek. Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 6 i 7 z zestawu zadań interaktywnych. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, pomaga, wyjaśnia wątpliwości. |
|
- Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 4, 5, 8 z zestawu zadań interaktywnych. - Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą w oparciu o rozwiązane zadania. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2 i 3 z zestawu zadań interaktywnych. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację interaktywną „Cechy ruchu harmonicznego” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |