Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Geneza i założenia reform Edwarda Gierka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia okoliczności wyboru Edwarda Gierka na I sekretarza PZPR;
charakteryzuje reformy gospodarcze wdrażane przez ekipę Edwarda Gierka;
omawia inwestycje wprowadzone w tzw. dekadzie gierkowskiej;
wyjaśnia, dlaczego wielu Polaków ocenia ten okres pozytywnie mimo postępującego kryzysu gospodarczego drugiej połowy lat 70.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Geneza i założenia reform Edwarda Gierka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele lekcji i przybliża je uczniom. Następuje omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie polecenia 2: „Wskaż zagrożenia, które towarzyszyły inwestycjom wdrażanym przez ekipę Edwarda Gierka w warunkach gospodarki centralnie planowanej. Pamiętaj, że w większości miały być one sfinansowane z kredytów zagranicznych, a PRL w zasadzie nie dysponowała własnymi technologiami”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy, zapoznali się ze schematem, a następnie opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Uczniowie opisują mechanizmy typowe dla gospodarki rynkowej będącej przeciwieństwem gospodarki centralnie planowanej (polecenie 3). Mogą robić to nadal w grupach albo już indywidualnie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia 4 i 5, które uczniowie wykonują w dotychczasowych grupach. Uczestnicy zajęć analizują fotografie i wskazują poprawne odpowiedzi. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 6, analizując dane gospodarcze. Nauczyciel prosi wybraną osobę, aby wyjaśniła, czy założenia Edwarda Gierka z 1971 r. udało się zrealizować.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Jezierski, B. Petz, Historia gospodarcza Polski Ludowej 1944–1985, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.
W. Morawski, Dzieje gospodarcze Polski, Difin, Warszawa 2010.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
A. Jezierski, Spór o gospodarkę PRL, „Mówią Wieki” 1 i 2/1994.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Schemat”, aby przygotować się do późniejszej pracy.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 3: Demonstracje Grudnia 1970 w Gdyni; ciało Zbyszka Godlewskiego niesione przez demonstrantów; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 1: Dworzec Centralny w Warszawie; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 2: Pałac Kultury i Nauki w Warszawie; CC BY‑SA 4.0, Nnb, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 3: Elektrownia Bełchatów; CC BY‑SA 3.0, Morgre, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 4: Huta Katowice; CC BY‑SA 4.0, Peter.shaman, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 5: Nowa Huta, Kraków; CC BY‑SA 4.0, Piotr Tomaszewski‑Guillon, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 6: Bloki z wielkiej płyty, Osiedle Rusa w Poznaniu; CC BY‑SA 3.0, Radomil talk, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 7: Była Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku‑Białej, od 1992 r. Fiat Auto Poland, a od 2015 FCA Poland; CC BY‑SA 3.0, Marek Kocjan, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 – ilustracja 8: Panorama Stoczni Gdańskiej; CC BY‑SA 3.0, Stako, Wikimedia Commons.