Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Miłość idealna na podstawie listów Zygmunta Krasińskiego do Delfiny Potockiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna biografię i charakter twórczości Zygmunta Krasińskiego;
przeanalizuje różne aspekty listów do Delfiny Potockiej;
sformułuje wniosek dotyczący znaczenia epistolografii w relacjach międzyludzkich XVIII i XIX wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przygotowanie informacji na temat epistolografii Zygmunta Krasińskiego (w dowolnej formie, np.: notatka, prezentacja, plakat). Ważne, aby uczniowie zaznaczyli bibliografię (jeśli wykonują prezentację multimedialną, mogą to zrobić w formie hiperlinków). Praca wykonana w domu ma dać odpowiedzi na następujące pytania:
- Czym jest epistolografia?
- Jaki charakter miały listy pisane przez Krasińskiego?
- Jakie są aspekty listów do Delfiny Potockiej?
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając swoją prezentację.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Chętna osoba może na głos odczytać list Zygmunta Krasińskiego skierowany do Delfiny Potockiej. Nauczyciel prosi uczniów o refleksje związane z tym tekstem.
Praca z multimedium. Cała klasa zapoznaje się z treścią pierwszej sekcji „Film” i wykonuje w parach polecenia od 1 do 5. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie polecenia i ćwiczenia zawarte w drugiej sekcji „Film”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat znaczenia epistolografii w relacjach międzyludzkich XVIII i XIX wieku.
Praca domowa:
Polecenie 6. z e‑materiału: Jakie znaczenie miał list dla relacji międzyludzkich w XVIII i XIX wieku? Zapisz swoje odpowiedzi, a także cechy i przykłady listów tamtych czasów, uzupełniając mapę myśli.
Materiały pomocnicze:
Magdalena Popiel, List artysty jako gatunek narracji epistolograficznej, „Teksty Drugie” 2004, nr 4.
https://rcin.org.pl/Content/69600/WA248_81373_P‑I-1269_krawczak_o.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.