Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zróżnicowanie rozwoju gospodarczego na świecie – powtórzenie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXIII. Problemy gospodarcze współczesnego świata: dysproporcje w rozwoju krajów i ich skutki, wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwo i gospodarkę w skali lokalnej i regionalnej, problem zadłużenia krajów świata i obywateli.

Uczeń:

1) wskazuje na mapie świata najbiedniejsze i najbogatsze państwa oraz charakteryzuje ich główne problemy społeczno‑gospodarcze;

2) identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz przedstawia skutki tych nierówności;

3) podaje przykłady działań dążących do zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

4) ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko przyrodnicze państw i regionów świata;

5) przedstawia problem zadłużenia krajów i obywateli na przykładach państw wysoko i słabo rozwiniętych;

6) poddaje refleksji problem wpływu konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysków na zdrowie i życie człowieka oraz jego więzi rodzinne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje na mapie świata najbiedniejsze i najbogatsze państwa oraz charakteryzuje ich główne problemy społeczno‑gospodarcze,

  • identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz przedstawia skutki tych nierówności,

  • podaje przykłady działań dążących do zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje ich krytycznej oceny,

  • ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko przyrodnicze państw i regionów świata

  • przedstawia problem zadłużenia krajów i obywateli na przykładach państw wysoko i słabo rozwiniętych

  • poddaje refleksji problem wpływu konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysków na zdrowie i życie człowieka oraz jego więzi rodzinne.

Strategie nauczania: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

GUS, Polska na drodze zrównoważonego rozwoju, GUS, Warszawa 2020, [online], dostępny w internecie: https://raportsdg.stat.gov.pl/2020/?fbclid=IwAR0Xyf9kKPjV0OVQ3FfoaJPoKY4ciO7d3W0GBei‑z_8z6mQFSBD0f0U_5KQ

Jastrzębska E., [Korporacje transnarodowe a fair trade] , „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno‑Społecznego. Studia i Prace. Szkoła Główna Handlowa” 2011/2012, nr 4, s. 29–49, [online], dostępny w internecie:   https://ssl‑kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/czasopisma/kwartalnik/archiwum/Documents/EJastrzebska8.pdf

Klima S., Determinanty i bariery rozwoju krajów rozwijających się, [w:] Pera B., Wydymus S (red.), Kraje rozwijające się w globalnej wymianie handlowej, Difin, Warszawa 2016.

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości z klasy II, m.in. w zakresie mierników poziomu rozwoju krajów i globalizacji. Może wskazać konkretne e‑materiały, do których odnośniki znajdują się w części „Przeczytaj”. Następnie dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat wybranego zagadnienia związanego z treścią tego e‑materiału powtórzeniowego. Uczniowie ustalają z nauczycielem: zakres tematyczny prezentacji (w zależności od ich preferencji, zainteresowań), szacunkowy czas jej trwania i źródła informacji – nauczyciel proponuje zapoznać się z tym e‑materiałem, innymi e‑materiałami opisującymi szczegółowo dane zagadnienia oraz literaturą (np. wskazaną wyżej).

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji i krótka dyskusja dotycząca pytań postawionych we wprowadzeniu do e‑materiału.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pojęcia i zakresu materiału, który obowiązywać będzie na sprawdzianie.

  • W następnej kolejności uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Po każdym wystąpieniu następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” lub grafiką interaktywną (prezentacją).

  • Następnie uczniowie wykonują w parach polecenia z części „Przeczytaj”. Następuje klasowa dyskusja.

  • Uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów. Chętni uczniowie prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają po trzy pytania podsumowujące dla kolegi/koleżanki. Pytania i odpowiedzi następują na zmianę w parach.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat możliwości zmniejszenia dysproporcji społeczno‑ekonomicznych między państwami w wyniku podniesienia poziomu rozwoju wybranego kraju (studium przypadku).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach dotyczących zagadnień, które poruszane są w klasie II (zakres podstawowy: VII. 4, VII. 7; zakres rozszerzony: VII. 2).