Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wiersz Tadeusza Różewicza Spóźniona odpowiedź w kontekście metapoetyckich rozważań o roli poety i poezji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna poglądy i koncepcję Tadeusza Różewicza na temat tworzenia poezji;
dostrzeże środki wyrazu, za pomocą których Tadeusz Różewicz zestawił dwa rodzaje poezji w wierszu Spóźniona odpowiedź;
zinterpretuje wiersz Spóźniona odpowiedź Tadeusza Różewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wiersz Tadeusza Różewicza Spóźniona odpowiedź w kontekście metapoetyckich rozważań o roli poety i poezji”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Audiobook”. Wysłuchują wywiadu Stanisława Beresia z Tadeuszem Różewiczem. Następnie w parach odpowiadają, jaki wizerunek poety przedstawia Tadeusz Różewicz w swojej poezji. Opisują również, w jaki sposób poeta zapisuje swoje utwory, jakich narzędzi używa, jakie etapy przechodzi zapis utworu i z czego to wynika.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: 2‑7. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Ćwiczenie 8 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Czy tworzenie poezji wyróżnia człowieka spośród innych ludzi? Rozstrzygnij to pytanie. Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz swoje stanowisko.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977.
Przemysław Dakowicz, Poeta bezreligijny. O twórczości Tadeusza Różewicza, Łódź 2015.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.