Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI wieku. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) charakteryzuje przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje jakie były kolejne etapy budowy państwa demokratycznego w Polsce;

  • poznaje głównych uczestników gry politycznej w Polsce w latach 90;

  • wyjaśnia na czym polegała tzw. terapia szokowa Leszka Balcerowicza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90”. Uczniowie mają się zapoznać z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację na temat: „Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel poleca, by uczniowie pracowali w parach i opracowali swoje mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je propozycje na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Film”. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Czy zgadzasz się z tezą wysuniętą przez eksperta, iż III Rzeczpospolita narodziła się dopiero w październiku 1991 roku? Odpowiedź uzasadnij, podając co najmniej trzy argumenty” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 3 „Kiedy w Polsce ustabilizował się system partyjny? Co o tym świadczyło?”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem omawiając kolejno wykonane kroki.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z drugim filmem z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj polecenie nr 3: Wyjaśnij, co w systemie politycznym zmieniła konstytucja z 1997 roku. Z jakiego powodu wprowadzono mechanizmy zabezpieczające?.

Materiały pomocnicze:

A. Dudek, Historia polityczna 1989‑2005, Wydawnictwo Arcana, Kraków 2007.

A. Domagała, Integracja Polski z Unią Europejską, Warszawa 2011.

P. Śpiewak, Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2005.

Wskazówki metodyczne:

  • Materiały z sekcji „Film” mogą posłużyć podczas lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.