Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje jakie były kolejne etapy budowy państwa demokratycznego w Polsce;
poznaje głównych uczestników gry politycznej w Polsce w latach 90;
wyjaśnia na czym polegała tzw. terapia szokowa Leszka Balcerowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90”. Uczniowie mają się zapoznać z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować prezentację na temat: „Przemiany społeczno‑polityczne, gospodarcze i kulturowe lat 90”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca, by uczniowie pracowali w parach i opracowali swoje mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je propozycje na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium zawarte w sekcji „Film”. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Czy zgadzasz się z tezą wysuniętą przez eksperta, iż III Rzeczpospolita narodziła się dopiero w październiku 1991 roku? Odpowiedź uzasadnij, podając co najmniej trzy argumenty” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 3 „Kiedy w Polsce ustabilizował się system partyjny? Co o tym świadczyło?”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem omawiając kolejno wykonane kroki.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z drugim filmem z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj polecenie nr 3: Wyjaśnij, co w systemie politycznym zmieniła konstytucja z 1997 roku. Z jakiego powodu wprowadzono mechanizmy zabezpieczające?.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, Historia polityczna 1989‑2005, Wydawnictwo Arcana, Kraków 2007.
A. Domagała, Integracja Polski z Unią Europejską, Warszawa 2011.
P. Śpiewak, Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2005.
Wskazówki metodyczne:
Materiały z sekcji „Film” mogą posłużyć podczas lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.