Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Psychologia Ericha Fromma
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Wskażesz genezę psychoanalizy społecznej Ericha Fromma (S. Freud, K. Marx).
Scharakteryzujesz koncepcję człowieka Fromma jako wynik odrzucenia redukcjonizmu biologicznego oraz społeczno‑kulturowego.
Wyjaśnisz, na czym polega wartość indywidualizmu w życiu społecznym, odnosząc się do krytyki faszyzmu oraz kapitalizmu Fromma.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże genezę psychoanalizy społecznej Ericha Fromma (S. Freud, K. Marx);
scharakteryzuje koncepcję człowieka Fromma jako wynik odrzucenia redukcjonizmu biologicznego oraz społeczno‑kulturowego;
wyjaśni, na czym polega wartość indywidualizmu w życiu społecznym, odnosząc się do krytyki faszyzmu oraz kapitalizmu Fromma.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Wybrany uczeń odczytuje treść polecenia: Czy diagnoza Fromma trafnie odnosi się do społeczeństwa, w którym żyjesz? Określ, jakie niedostatki wolności wskazałby Fromm w polskiej debacie publicznej i zdecyduj, czy zgadzasz się z taką diagnozą. Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Nadal pracując w parach, uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑7. Ochotnicy odczytują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8: Czy zgadzasz się z poglądem Fromma na współczesne społeczeństwo? Zrekonstruuj jego główną tezę, oceń ją oraz uzasadnij swoje stanowisko.
Materiały pomocnicze:
Chałubiński M., Fromm, Warszawa, 2005.
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.