Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Polskie uregulowania prawne i instytucjonalne dotyczące zwalczania terroryzmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia polskie uregulowania prawne dotyczące zwalczania terroryzmu;

  • charakteryzuje polskie instytucje odpowiedzialne za walkę z terroryzmem;

  • analizuje nowe zagrożenie – cyberterroryzm i przeciwdziałanie temu zjawisku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • quiz;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Weryfikacja posiadanej wiedzy. Na tablicy uczniowie wypisują metodą burzy mózgów skojarzenia z pojęciem „terroryzm”. Następnie rozmawiają na temat wypisanych skojarzeń. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna

1. Podział na kilkuosobowe grupy, które zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

3. Praca ze schematem. Na jego podstawie oraz treści z sekcji „Przeczytaj” uczniowie przechodzą do dyskusji na temat polskiego systemu walki z terroryzmem. Wypowiadają się, czy ich zdaniem system ten jest skuteczny. Szczególną uwagę zwracają na działalność Centrum Antyterrorystycznego. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski z dyskusji. Uczniowie mogą też te wnioski umieścić w ćw. 2 pod multimedium.

4. Indywidualne wykonanie ćwiczenia 8 w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

5. Rozmowa o nowym zagrożeniu – cyberterroryzmie i przeciwdziałaniu temu zagrożeniu. Czy uczniowie spotkali się już z tym zjawiskiem? Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Osiewicz Przemysław, Wojciechowski Sebastian, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2016.

Mateusz Baczyński, Janusz Schwertner, Antyterroryści. Polskie elitarne służby specjalne w akcji, Warszawa 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.