Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polskie uregulowania prawne i instytucjonalne dotyczące zwalczania terroryzmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia polskie uregulowania prawne dotyczące zwalczania terroryzmu;
charakteryzuje polskie instytucje odpowiedzialne za walkę z terroryzmem;
analizuje nowe zagrożenie – cyberterroryzm i przeciwdziałanie temu zjawisku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
quiz;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Weryfikacja posiadanej wiedzy. Na tablicy uczniowie wypisują metodą burzy mózgów skojarzenia z pojęciem „terroryzm”. Następnie rozmawiają na temat wypisanych skojarzeń. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza realizacyjna
1. Podział na kilkuosobowe grupy, które zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
3. Praca ze schematem. Na jego podstawie oraz treści z sekcji „Przeczytaj” uczniowie przechodzą do dyskusji na temat polskiego systemu walki z terroryzmem. Wypowiadają się, czy ich zdaniem system ten jest skuteczny. Szczególną uwagę zwracają na działalność Centrum Antyterrorystycznego. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski z dyskusji. Uczniowie mogą też te wnioski umieścić w ćw. 2 pod multimedium.
4. Indywidualne wykonanie ćwiczenia 8 w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
5. Rozmowa o nowym zagrożeniu – cyberterroryzmie i przeciwdziałaniu temu zagrożeniu. Czy uczniowie spotkali się już z tym zjawiskiem? Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Osiewicz Przemysław, Wojciechowski Sebastian, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2016.
Mateusz Baczyński, Janusz Schwertner, Antyterroryści. Polskie elitarne służby specjalne w akcji, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.