Sprawdź się
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
CAT to skrót od nazwy Centrum Antyterrorystyczne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. | □ | □ |
Państwowa Agencja Atomistyki to organ administracji rządowej w Polsce, zajmujący się bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną. | □ | □ |
Kodeks karny stwierdza, że każdy czyn o charakterze terrorystycznym jest zagrożony karą pozbawienia wolności o górnej granicy conajmniej 15 lat. | □ | □ |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa zapobiega skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, przeciwdziała następstwom takich zdarzeń oraz usuwa ewentualne zniszczenia. | □ | □ |
Dopasuj opisy do odpowiednich poziomów tworzących strukturę krajowego systemu zwalczania terroryzmu.
realizowany zgodnie z ustawowymi kompetencjami przez służby i instytucje biorące udział w sferze zwalczania terroryzmu, nie jest częścią struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu, dostarcza kierownictwu państwa informacje o zagrożeniach i działaniach, które zostały podjęte w związku z ich zaistnieniem, na tym poziomie koordynowane są działania prowadzone przez służby państwa w odniesieniu do zagrożeń terrorystycznych, nakreślanie kierunków i zakresu kompetencyjnego poszczególnych służb państwowych odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu oraz koordynacja wymiany informacji na szczeblu rządowym
poziom strategiczny | |
poziom taktyczny | |
poziom operacyjny | |
poziom ryzyka |
Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–6.
Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznychArt. 15
1. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych:
1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).2. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:
1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA–CRP);
2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO–CRP);
3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE–CRP);
4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA–CRP).3. Pierwszy stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1, można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.
4. Drugi stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w ust. 2 pkt 2, można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.
5. Trzeci stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 2 pkt 3, można wprowadzić w przypadku:
1) wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:
a) bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo
b) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej lub2) uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
3) uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Czwarty stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 oraz w ust. 2 pkt 4, można wprowadzić w przypadku:
1) wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
a) bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
b) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub2) gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
3) gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.
7. Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzone z pominięciem stopni pośrednich.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Jeśli odpowiednie służby otrzymały informację o prawdopodobnym ataku terrorystycznym na terytorium RP, automatycznie jest wprowadzany trzeci stopień alarmowy. | □ | □ |
Alarm stopnia BRAVO jest wprowadzany w momencie, gdy jest już zwiększone ryzyko zaistnienia zagrożenia terroryzmem, ale konkretny cel ataku nie jest jeszcze zidentyfikowany. | □ | □ |
Alarm stopnia DELTA jest ogłaszany m.in. w wypadku, kiedy pozyskana przez odpowiednie służby wiedza wskazuje na zaawansowane przygotowania do ataku terrorystycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. | □ | □ |
Ogłoszenie najwyższego stopnia alarmowego jest poprzedzone zawsze wprowadzeniem wcześniej trzech stopni niższych alarmu. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Przestępstwo o charakterze terrorystycznym w polskim prawie karnymZanim przejdę do omówienia koncepcji zmian w kodeksie karnym, warto jeszcze (…) skupić się za K. Indeckim nad pojęciami: akt terroru i akt terrorystyczny. Według powołanego autora, akt terroru od terroryzmu ma wyróżniać to, iż terroryzm oparty jest na strategii i taktyce działania związanej z określonymi celami i traktującej akt przemocy jako jedyny skuteczny sposób i środek osiągania takich celów. Terroryzm zatem to swoista strategia i taktyka ich osiągnięcia, w ramach których akt przemocy, jakkolwiek najważniejszy, to jednak łączy się z innymi sposobami działania (np. propagandą). Akt terroru to z kolei sposób działania przemocą z zastosowaniem określonych i niebezpiecznych środków. (…) Akt terroru może, ale nie musi, stanowić „ogniwa” terroryzmu, chociaż w obu przypadkach chodzi o wywołanie uczucia strachu, zagrożenia, przerażenia u innej osoby, zespołu ludzi czy całego społeczeństwa. Ponieważ jednak pojęcie – akt terroru – używane bywa dla określenia każdego zachowania się, które zmusza jednostkę do określonego zachowania się, zaniechania czy znoszenia, ale bez zamiaru wywołania stanów, o których tu mowa (zastraszenia określonej populacji lub grupy społecznej itp.), K. Indecki uważa, iż lepszym pojęciem dla określenia działań terrorystycznych będzie termin „akt terrorystyczny”.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 20204. Podniesienie poziomu odporności na cyberzagrożenia oraz zwiększenie poziomu ochrony informacji w sektorze publicznym, militarnym, prywatnym oraz promowanie wiedzy i dobrych praktyk umożliwiających obywatelom lepszą ochronę ich informacji:
4.1 Zwiększać poziom odporności systemów informacyjnych wykorzystywanych w sferze publicznej i prywatnej oraz militarnej i cywilnej oraz osiągnąć zdolność do skutecznego zapobiegania, zwalczania oraz reagowania na cyberzagrożenia.
4.2 Wzmacniać defensywny potencjał państwa poprzez zapewnienie ciągłego rozwoju krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
4.3 Uzyskać zdolności do prowadzenia pełnego spektrum działań militarnych w cyberprzestrzeni.
4.4 Rozwijać krajowe zdolności w obszarze testowania, badania, oceny i certyfikacji rozwiązań i usług z obszaru cyberbezpieczeństwa.
4.5 Rozwijać kompetencje, wiedzę oraz świadomość zagrożeń i wyzwań wśród kadr administracji publicznej oraz w społeczeństwie w obszarze cyberbezpieczeństwa.
4.6 Wzmacniać i rozbudowywać potencjał państwa m.in. poprzez rozwój rodzimych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz prowadzenie finansowanych przez państwo prac badawczo‑rozwojowych w obszarze nowoczesnych technologii, m.in. uczenia maszynowego, Internetu Rzeczy, szerokopasmowych sieci łączności stacjonarnej i mobilnej (5G i kolejnych generacji), w tym także współpracę z uczelniami i instytucjami naukowymi oraz przedsiębiorstwami – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.