1
Pokaż ćwiczenia:
RZt1qsn0SFF111
Ćwiczenie 1
Zaznacz opis instytucji, której jednostką organizacyjną jest Centrum Antyterrorystyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. Do głównych zadań Służby Ochrony Państwa należy ochrona osób i obiektów oraz rozpoznawanie i zapobieganie skierowanym przeciw nim przestępstwom., 2. Zasadniczym zadaniem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest ochrona państwa przed planowymi i zorganizowanymi działaniami, które mogą stwarzać zagrożenie dla niepodległości lub porządku konstytucyjnego Polski, zakłócić funkcjonowanie struktur państwowych bądź narazić na szwank podstawowe interesy kraju., 3. Do zadań CBA w zakresie jego właściwości należy zwalczanie korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także zwalczanie działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.
RQAgBTgf985j51
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie.
Zakres kompetencji Centrum Antyterrorystycznego ABW obejmuje m.in. sytuacje, w których… Możliwe odpowiedzi: 1. ataki terrorystyczne mają miejsce poza terenem Polski, ale wpływają na bezpieczeństwo polskich obywateli., 2. służby otrzymują informacje na temat źródeł finansowania terroryzmu., 3. ma miejsce atak terrorystyczny w oddalonym od Polski regionie bez jakiegokolwiek udziału polskich obywateli zarówno po stronie agresora, jak i ofiar., 4. uzyskane informacje dotyczą przestępstwa o charakterze nieterrorystycznym.
R1IsMhnmc6BdD2
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. CAT to skrót od nazwy Centrum Antyterrorystyczne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Państwowa Agencja Atomistyki to organ administracji rządowej w Polsce, zajmujący się bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kodeks karny stwierdza, że każdy czyn o charakterze terrorystycznym jest zagrożony karą pozbawienia wolności o górnej granicy conajmniej 15 lat. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa zapobiega skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym, przeciwdziała następstwom takich zdarzeń oraz usuwa ewentualne zniszczenia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RHmbKbQWs30Rq2
Ćwiczenie 4
Dopasuj opisy do odpowiednich poziomów tworzących strukturę krajowego systemu zwalczania terroryzmu. poziom strategiczny Możliwe odpowiedzi: 1. realizowany zgodnie z ustawowymi kompetencjami przez służby i instytucje biorące udział w sferze zwalczania terroryzmu, 2. nakreślanie kierunków i zakresu kompetencyjnego poszczególnych służb państwowych odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu oraz koordynacja wymiany informacji na szczeblu rządowym, 3. nie jest częścią struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu, 4. dostarcza kierownictwu państwa informacje o zagrożeniach i działaniach, które zostały podjęte w związku z ich zaistnieniem, na tym poziomie koordynowane są działania prowadzone przez służby państwa w odniesieniu do zagrożeń terrorystycznych poziom taktyczny Możliwe odpowiedzi: 1. realizowany zgodnie z ustawowymi kompetencjami przez służby i instytucje biorące udział w sferze zwalczania terroryzmu, 2. nakreślanie kierunków i zakresu kompetencyjnego poszczególnych służb państwowych odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu oraz koordynacja wymiany informacji na szczeblu rządowym, 3. nie jest częścią struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu, 4. dostarcza kierownictwu państwa informacje o zagrożeniach i działaniach, które zostały podjęte w związku z ich zaistnieniem, na tym poziomie koordynowane są działania prowadzone przez służby państwa w odniesieniu do zagrożeń terrorystycznych poziom operacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. realizowany zgodnie z ustawowymi kompetencjami przez służby i instytucje biorące udział w sferze zwalczania terroryzmu, 2. nakreślanie kierunków i zakresu kompetencyjnego poszczególnych służb państwowych odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu oraz koordynacja wymiany informacji na szczeblu rządowym, 3. nie jest częścią struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu, 4. dostarcza kierownictwu państwa informacje o zagrożeniach i działaniach, które zostały podjęte w związku z ich zaistnieniem, na tym poziomie koordynowane są działania prowadzone przez służby państwa w odniesieniu do zagrożeń terrorystycznych poziom ryzyka Możliwe odpowiedzi: 1. realizowany zgodnie z ustawowymi kompetencjami przez służby i instytucje biorące udział w sferze zwalczania terroryzmu, 2. nakreślanie kierunków i zakresu kompetencyjnego poszczególnych służb państwowych odpowiedzialnych za zwalczanie terroryzmu oraz koordynacja wymiany informacji na szczeblu rządowym, 3. nie jest częścią struktury krajowego systemu zwalczania terroryzmu, 4. dostarcza kierownictwu państwa informacje o zagrożeniach i działaniach, które zostały podjęte w związku z ich zaistnieniem, na tym poziomie koordynowane są działania prowadzone przez służby państwa w odniesieniu do zagrożeń terrorystycznych

Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–6.

1
Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych

Art. 15

1. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych:

1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).

2. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:

1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA–CRP);
2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO–CRP);
3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE–CRP);
4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA–CRP).

3. Pierwszy stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1, można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.

4. Drugi stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w ust. 2 pkt 2, można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.

5. Trzeci stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 2 pkt 3, można wprowadzić w przypadku:

1) wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:
a) bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo
b) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3) uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

6. Czwarty stopień, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 oraz w ust. 2 pkt 4, można wprowadzić w przypadku:

1) wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
a) bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
b) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub

2) gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3) gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.

7. Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzone z pominięciem stopni pośrednich.

2 Źródło: Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, dostępny w internecie: sejm.gov.pl. [dostęp 30.10.2020 r.].
R1SXE1uIQ37sk2
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jeśli odpowiednie służby otrzymały informację o prawdopodobnym ataku terrorystycznym na terytorium RP, automatycznie jest wprowadzany trzeci stopień alarmowy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alarm stopnia BRAVO jest wprowadzany w momencie, gdy jest już zwiększone ryzyko zaistnienia zagrożenia terroryzmem, ale konkretny cel ataku nie jest jeszcze zidentyfikowany. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alarm stopnia DELTA jest ogłaszany m.in. w wypadku, kiedy pozyskana przez odpowiednie służby wiedza wskazuje na zaawansowane przygotowania do ataku terrorystycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogłoszenie najwyższego stopnia alarmowego jest poprzedzone zawsze wprowadzeniem wcześniej trzech stopni niższych alarmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6
R10wh5ECyTqun
Podaj, który ze stopni alarmu jest stopniem najłagodniejszym, wiążącym się jedynie z podejrzeniem ataku terrorystycznego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Robert Zgorzały Przestępstwo o charakterze terrorystycznym w polskim prawie karnym

Zanim przejdę do omówienia koncepcji zmian w kodeksie karnym, warto jeszcze (…) skupić się za K. Indeckim nad pojęciami: akt terroru i akt terrorystyczny. Według powołanego autora, akt terroru od terroryzmu ma wyróżniać to, iż terroryzm oparty jest na strategii i taktyce działania związanej z określonymi celami i traktującej akt przemocy jako jedyny skuteczny sposób i środek osiągania takich celów. Terroryzm zatem to swoista strategia i taktyka ich osiągnięcia, w ramach których akt przemocy, jakkolwiek najważniejszy, to jednak łączy się z innymi sposobami działania (np. propagandą). Akt terroru to z kolei sposób działania przemocą z zastosowaniem określonych i niebezpiecznych środków. (…) Akt terroru może, ale nie musi, stanowić „ogniwa” terroryzmu, chociaż w obu przypadkach chodzi o wywołanie uczucia strachu, zagrożenia, przerażenia u innej osoby, zespołu ludzi czy całego społeczeństwa. Ponieważ jednak pojęcie – akt terroru – używane bywa dla określenia każdego zachowania się, które zmusza jednostkę do określonego zachowania się, zaniechania czy znoszenia, ale bez zamiaru wywołania stanów, o których tu mowa (zastraszenia określonej populacji lub grupy społecznej itp.), K. Indecki uważa, iż lepszym pojęciem dla określenia działań terrorystycznych będzie termin „akt terrorystyczny”.

1 Źródło: Robert Zgorzały, Przestępstwo o charakterze terrorystycznym w polskim prawie karnym, dostępny w internecie: pk.gov.pl [dostęp 1.10.2020 r.].
R1OtkUqhYaYvk
Wyjaśnij, który termin (akt terroru czy akt terrorystyczny) jest tożsamy z pojęciem „przestępstwo o charakterze terrorystycznym” według polskiego prawa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2020

4. Podniesienie poziomu odporności na cyberzagrożenia oraz zwiększenie poziomu ochrony informacji w sektorze publicznym, militarnym, prywatnym oraz promowanie wiedzy i dobrych praktyk umożliwiających obywatelom lepszą ochronę ich informacji:
4.1 Zwiększać poziom odporności systemów informacyjnych wykorzystywanych w sferze publicznej i prywatnej oraz militarnej i cywilnej oraz osiągnąć zdolność do skutecznego zapobiegania, zwalczania oraz reagowania na cyberzagrożenia.
4.2 Wzmacniać defensywny potencjał państwa poprzez zapewnienie ciągłego rozwoju krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
4.3 Uzyskać zdolności do prowadzenia pełnego spektrum działań militarnych w cyberprzestrzeni.
4.4 Rozwijać krajowe zdolności w obszarze testowania, badania, oceny i certyfikacji rozwiązań i usług z obszaru cyberbezpieczeństwa.
4.5 Rozwijać kompetencje, wiedzę oraz świadomość zagrożeń i wyzwań wśród kadr administracji publicznej oraz w społeczeństwie w obszarze cyberbezpieczeństwa.
4.6 Wzmacniać i rozbudowywać potencjał państwa m.in. poprzez rozwój rodzimych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz prowadzenie finansowanych przez państwo prac badawczo‑rozwojowych w obszarze nowoczesnych technologii, m.in. uczenia maszynowego, Internetu Rzeczy, szerokopasmowych sieci łączności stacjonarnej i mobilnej (5G i kolejnych generacji), w tym także współpracę z uczelniami i instytucjami naukowymi oraz przedsiębiorstwami – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.

3 Źródło: Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2020, dostępny w internecie: bbn.gov.pl [dostęp 30.10.2020 r.].
RGyTibmCQco2h
Na podstawie powyższego tekstu wyjaśnij, na czym polega cyberbezpieczeństwo. (Uzupełnij).