Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Dlaczego warto przyjechać do Polski? Regiony i atrakcje turystyczne w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje, dlaczego turyści odwiedzają Polskę,

  • charakteryzuje walory przyrodnicze i kulturowe Polski,

  • wskazuje regiony o największej atrakcyjności turystycznej w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski, mapa ścienna Polski (np. fizyczna)

Materiały pomocnicze

Atrakcje turystyczne w Polsce – baza danych PolskieSzlaki.pl (dostęp 8.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest atrakcyjność turystyczna, czym są walory turystyczne.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, pyta uczniów, co świadczy o atrakcyjności turystycznej Polski.

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej z nich przydziela jeden region turystyczny Polski. Grupa za pomocą e‑materiału i dostępnych źródeł opisuje region, wskazuje najważniejsze atrakcje turystyczne i miejsca obszaru. Po 10 minutach pracy przedstawiciel grupy lub cała grupa przedstawia region na mapie Polski i krótko go charakteryzuje na forum klasy.

  • Uczniowie podzieleni na grupy analizują grafikę interaktywną, która przedstawia walory przyrodnicze i kulturowe kraju, następnie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza uczniów, którzy jako pierwsi wykonają zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Praca pisemna lub plakat: Zastanów się nad walorami turystycznymi okolicy twojego zamieszkania. Jak zachęciłbyś turystów, aby na wakacje wybrali się właśnie tam?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej tematyce ochronie środowiska przyrodniczego w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 11), może służyć pomocą podczas lekcji poświęconej planowaniu trasy wycieczki (zakres podstawowy: XV. 14).