Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Dlaczego warto przyjechać do Polski? Regiony i atrakcje turystyczne w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje, dlaczego turyści odwiedzają Polskę,
charakteryzuje walory przyrodnicze i kulturowe Polski,
wskazuje regiony o największej atrakcyjności turystycznej w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski, mapa ścienna Polski (np. fizyczna)
Materiały pomocnicze
Atrakcje turystyczne w Polsce – baza danych PolskieSzlaki.pl (dostęp 8.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest atrakcyjność turystyczna, czym są walory turystyczne.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, pyta uczniów, co świadczy o atrakcyjności turystycznej Polski.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej z nich przydziela jeden region turystyczny Polski. Grupa za pomocą e‑materiału i dostępnych źródeł opisuje region, wskazuje najważniejsze atrakcje turystyczne i miejsca obszaru. Po 10 minutach pracy przedstawiciel grupy lub cała grupa przedstawia region na mapie Polski i krótko go charakteryzuje na forum klasy.
Uczniowie podzieleni na grupy analizują grafikę interaktywną, która przedstawia walory przyrodnicze i kulturowe kraju, następnie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza uczniów, którzy jako pierwsi wykonają zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Praca pisemna lub plakat: Zastanów się nad walorami turystycznymi okolicy twojego zamieszkania. Jak zachęciłbyś turystów, aby na wakacje wybrali się właśnie tam?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej tematyce ochronie środowiska przyrodniczego w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 11), może służyć pomocą podczas lekcji poświęconej planowaniu trasy wycieczki (zakres podstawowy: XV. 14).