Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Energia drgań |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | pogadanka ilustrowana doświadczeniem wstępnym, symulacja interaktywna |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | symulacja interaktywna “Przemiany energii kinetycznej i potencjalnej w ruchu drgającym”, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | masa na sprężynie lub areometr lub spławik i naczynie z wodą, e‑materiały: „Prawo Hooke’a”, „Przykłady ruchu harmonicznego”, „Co to jest ruch harmoniczny?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie, w dyskusji zainicjonowanej przez nauczyciela, przypominają podstawowe pojęcia związane z ruchem harmonicznym, takie jak amplituda, częstość kołowa, siła sprężystości i energia potencjalna sprężystości. Przypominają wykresy zależności położenia i prędkości od czasu w ruchu harmonicznym. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, posługując się ciężarkiem na sprężynie, demonstruje związek pomiędzy maksymalną prędkością i amplitudą drgań. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel dyskutuje z uczniami rozwiązania zadań. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań 6‑8 z zestawu ćwiczeń oraz powtórne przeanalizowanie symulacji interaktywnej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów przed lekcją lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |