Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Badania dotyczące rozumu ludzkiego Hume'a

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
5. Empiryzm brytyjski. Uczeń:
3) wskazuje na jedną z możliwych konsekwencji empiryzmu: sceptyczną (na przykładzie filozofii Davida Hume’a) bądź idealistyczną (na przykładzie filozofii George’a Berkeleya);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • omawia różnice między naukowym a filozoficznym spojrzeniem na pojęcie przyczynowości;

  • przedstawia argumenty krytyki pojęcia przyczynowości dokonanej przez Davida Hume'a;

  • rekonstruuje argument, którego używa Hume, by udowodnić, że nie możemy być przekonani o obiektywnym istnieniu związków przyczynowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Badania dotyczące rozumu ludzkiego Hume'a” ze wskazaniem na zawarty w nim tekst źródłowy: wywiad z Christopherem Hitchcockiem. Uczniowie przygotowują się do omówienia tekstu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak sądzicie, dlaczego naukowcy i filozofowie zastanawiają się, czym jest przyczyna? Czemu służą te rozważania?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Pierwsza z nich zbiera informacje na temat tego, co nauka rozumie przez pojęcie przyczynowości. Drugi zespół gromadzi informacje o tym, jak do pojęcia przyczynowości odniósł się David Hume. Oba zespoły wykonują swoje zadania na podstawie treści zamieszczonych w zakładkach „Przeczytaj” oraz „Animacja RSA”. Następnie drużyny przedstawiają wnioski z pracy grupowej na forum klasy.

  2. Prowadzący prosi uczniów, aby wskazali różnice między naukowym a filozoficznym spojrzeniem na pojęcie przyczynowości na podstawie wypowiedzi Christophera Hitchcocka i tekstu Davida Hume'a

  3. **Praca z tekstem.**Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z tekstem Davida Hume'a z zakładki „Sprawdź się” i wykonali polecania od nr 5 do nr 8. Następnie prosi uczniów, aby zrekonstruowali argument, którego używa Hume, by udowodnić, że nie możemy być przekonani o obiektywnym istnieniu związków przyczynowych.

  4. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1–4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania -Dlaczego pojęcie przyczynowości wciąż interesuje współczesnych badaczy?
    -Czy – waszym zdaniem – wszystko ma swoją przyczynę? Czy istnieją zjawiska, których przyczyn nie można wskazać?

  2. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Poszukaj eksperta z dowolnej dziedziny, który współcześnie zajmuje się problemem przyczynowości. Stwórz notatkę na temat wybranej przez ciebie osoby.

Materiały pomocnicze:

  • Grzeliński A., Ludzki rozum i afektywność – stanowiska Johna Locke’aDavida Hume’a, „Kultura i Wartości” 2019, nr 27, s. 17–35.

  • Szutta A., „Gra w życie”, czyli o przyczynowości inaczej, „Filozofuj!” 2019 nr 3 (27), s. 32–33.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja RSA” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.