Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Majakowski i Marinetti – cechy futuryzmu rosyjskiego i włoskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna historię futuryzmu;
scharakteryzuje futuryzm w sztuce i literaturze;
porówna futuryzm rosyjski z futuryzmem włoskim;
przeanalizuje związki futuryzmu z propagandą polityczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do rozmowy na temat: Kierunki awangardowe w sztuce początku XX wieku.
Faza wprowadzająca:
Lekcja zaczyna się od dyskusji na temat, do którego uczniowie przygotowali się w domu. Nauczyciel wskazuje na dadaizm i kubizm, po czym przechodzi do tematu lekcji – futuryści i kubofuturyści rosyjscy.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może zaprezentować uczniom charakterystyczne dla futuryzmu włoskiego i rosyjskiego dzieła malarskie. Prosi też uczniów o przypomnienie wiadomości na temat polskiego futuryzmu, który czerpał inspiracje z futuryzmu włoskiego i rosyjskiego. Uczniowie mogą korzystać z telefonów z dostępem do internetu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybraną osobę o scharakteryzowanie futuryzmu jako nurtu awangardowego.
Prowadzący zajęcia inicjuje rozmowę na temat specyfiki futuryzmu w wersji włoskiej i w wersji rosyjskiej. Uczniowie próbują dostrzec różnice i podobieństwa. Zapisują wnioski na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, a następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenia 1 i 2 mogą przybrać formę dyskusji moderowanej.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenie 8 może być wykonane wspólnie, w formie mapy myśli.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o zaprezentowanie postulatów i cech futuryzmu włoskiego oraz rosyjskiego. Następnie prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiadomości na temat znaczenia postaci Marinettiego i Majakowskiego dla formowania się idei futuryzmu. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź. Nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom wyszukanie i odczytanie futurystycznych wierszy Majakowskiego.
Praca domowa:
zasugerowana w e‑materiale
W formie pisemnej wypowiedzi, ustosunkuj się do postulatów futuryzmu, zawartych w zdaniach:
Chcemy sławić wojnę – jedyną higienę świata – militaryzm, patriotyzm, gest niszczycielski anarchistów, piękne idee, za które się umiera, oraz pogardę dla kobiet.
Chcemy zburzyć muzea, biblioteki, akademie wszystkich rodzajów, chcemy zwalczać moralizm, feminizm i wszelką oportunistyczną lub utylitarną podłość .
Twoja praca nie powinna mieć mniej niż 250 słów.
Materiały pomocnicze:
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wyb. i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1969.
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.