Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Emulsje i piany

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztworu. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Zakres rozszerzony

V. Roztworu. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia różne typy układów koloidalnych (piany, emulsje, aerozole);

  • bada wpływ emulgatora na trwałość emulsji;

  • podaje przykłady emulsji, piany, aerozolu;

  • wymienia przykłady zastosowania emulsji, piany, aerozolu;

  • wyjaśnia, czym jest emulgator i na czym polega jego działanie.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie proszeni są o przyniesienie kosmetyku przez nich stosowanego (np. pasta do zębów, krem, pomadka ochronna).

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: czy można sprawić, że woda wymiesza się z olejem? Jeśli tak, to w jaki sposób? czym są piany?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „surfaktanty”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Zapoznanie uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych, z którymi będą pracować.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście zdefiniowania związków powierzchniowo czynnych. Jeśli uczniowie mają problem z ich zdefiniowaniem, nauczyciel odsyła ich do grafiki interaktywnej.

  2. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie emulsji”, zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiałach pomocniczych. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytania badawcze i hipotezy, przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w swoich kartach. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję poprzez zadawanie przykładowych pytań: co ma wpływ na tworzenie się emulsji (napięcie powierzchniowe cieczy)? Dlaczego dodatek surfaktantu spowodował utrwalenie emulsji? Jaki związek ma to z budową tych związków? Czym są emulgatory? Uczniowie mogą wesprzeć się treściami zawartymi w e‑materiale.

  4. Uczniowie analizują treści e‑materiału dotyczące pian oraz aerozoli. Prowadzący pyta uczniów o przykłady aerozoli, pian i emulsji, z jakimi spotkali się dotychczas w swoim życiu.

  5. Uczniowie mają za zadanie przeanalizować skład przyniesionego na lekcję kosmetyku. Emulgatory, które znajdą na etykietach, mają podzielić na emulgatory pochodzenia naturalnego i syntetycznego w oparciu o dostępne źródła informacji.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania: jakie znasz typy układów koloidalnych? Jaka jest rola emulgatora w emulsji? Czym są piany? Jak w roztworze koloidalnym nazywane są substancje rozpuszczone, a jak rozpuszczalnik? Czym charakteryzują się roztwory koloidalne?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu.

Materiały pomocnicze:

  1. Doświadczenie:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki z korkami, statyw do probówek, pipety.

Odczynniki chemiczne: woda, olej, płyn do mycia naczyń.

Instrukcja wykonania:

  • Do jednej probówki wlej ok. 4 cmIndeks górny 3 wody i taką samą objętość oleju.

  • Zamknij probówkę i następnie wstrząśnij nią.

  • Obserwuj zmiany jakie zachodzą.

  • Do drugiej probówki wlej ok. 4 cmIndeks górny 3 wody i taką samą objętość oleju oraz dodaj kilka kropel płynu do mycia naczyń, wymieszaj zawartość probówki.

  • Obserwuj zmiany, jakie zachodzą.

  • Porównaj rezultat w obydwu probówkach.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1bl2eQ5qXzZj

Plik PDF o rozmiarze 46.73 KB w języku polskim
  1. Lista emulgatorów: 

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz typy układów koloidalnych?

  • Jaka jest rola emulgatora w emulsji?

  • Czym są piany?

  • Jak w roztworze koloidalnym nazywane są substancje rozpuszczone, a jak rozpuszczalnik?

  • Czym charakteryzują się roztwory koloidalne?