Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Leszczenko, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Sprawdzamy właściwości fizyczne tlenu cząsteczkowego.
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków. Uczeń:
3) wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.
Zakres rozszerzony
II. Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków. Uczeń:
5) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu okresowego na podstawie konfiguracji elektronowej; wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.
Zestaw doświadczeń:
24) otrzymywanie tlenu (np. w reakcji rozkładu HIndeks dolny 22OIndeks dolny 22 lub KMnOIndeks dolny 44).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: rozpuszczalność, odmiana alotropowa, ozon, diagram fazowy;
wyjaśnia, jakich informacji dostarcza położenie tlenu w układzie okresowym;
charakteryzuje właściwości fizyczne i występowanie tlenu;
wymienia odmiany alotropowe, w jakich występuje tlen.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
wirtualne laboratorium;
mapa myśli;
doświadczenie chemiczne;
ćwiczenia uczniowskie;
quiz/krzyżówka;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna uczniów.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
aplikacja Kahoot, Quizziz.
Przed lekcją:
Chętny uczeń przygotowuje informacje na temat odkrycia tlenu w formie referatu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Jak bardzo tlen jest rozpowszechniony w przyrodzie?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Zdiagnozowanie wiedzy uczniów na omawiany temat – przypomnienie informacji dotyczących tlenu z poprzedniego etapu edukacji - pytania dotyczące występowania tlenu, jego właściwości i zastosowania. Proponowana mapa myśli współtworzona przez uczniów i nauczyciela.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie zagadnienia występowania tlenu w przyrodzie – diagramy, inne pomocne materiały - można skorzystać z przygotowanych w ramach opracowania lub posłużyć się innymi przygotowanymi np. przez czasopisma popularnonaukowe.
Referat ucznia, który przygotował informacje na temat odkrycia tlenu.
Omówienie zagadnienia stanu skupienia tlenu – na podstawie pracy uczniów z diagramem fazowym – praca w parach.
Uczniowie w internecie wyszukują informacje na temat kolorów tlenu oraz jego odmian alotropowych, po czym trwa pogadanka na forum klasy.
Omówienie zagadnienia rozpuszczalności tlenu na podstawie wykresu w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie tlenu z KMnOIndeks dolny 44 i badanie jego właściwości fizycznych”. Nauczyciel wyznacza jednego ucznia do roli asystenta, który przeprowadzi w jego obecności pokaz. Pozostali uczniowie, na podstawie obserwacji, określają właściwości fizyczne tlenu, takie jak stan skupienia, barwa i rozpuszczalność w wodzie.
Badanie właściwości fizycznych tlenu – wirtualne laboratorium. Uczniowie zapoznają się z poleceniem, przeprowadzają doświadczenia w wirtualnym laboratorium i uzupełniają dziennik laboratoryjny – praca w parach. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują obserwacje i wnioski na forum klasy.
Omówienie innych właściwości fizycznych tlenu (m.in. promień atomowy) na podstawie położenia pierwiastka w układzie okresowym – praca uczniów w parach/niewielkich grupach.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przygotowuje krótki quiz dotyczący właściwości fizycznych tlenu, z wykorzystaniem aplikacji Kahoot/Quizziz.
Uczniowie mogą w generatorze krzyżówek danej aplikacji stworzyć krzyżówkę w nawiązaniu do tematu lekcji składającą się z min. 8 haseł. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej hasła, a pozostali uczniowie odgadują je i zapełniają krzyżówkę.
Praca domowa:
Dokończenie zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych – dla uczniów, którzy nie zdążyli wykonać ich na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykonywać doświadczenia w wirtualnym laboratorium pojedynczo lub w parach, jednak każdy powinien prowadzić swoje notatki z doświadczenia.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znasz odmiany alotropowe tlenu?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się tlen?
Jak zmienia się rozpuszczalność tlenu w zależności od temperatury?
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie tlenu z KMnOIndeks dolny 44 i badanie jego właściwości fizycznych”.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: statyw do probówek, dwie probówki (jedna z korkiem, druga z korkiem z zamontowaną rurką odprowadzającą), palnik, łyżeczka, łapa do probówek, krystalizator.
Odczynniki chemiczne: kryształy KMnOIndeks dolny 44, woda destylowana.
Karta charakterystyki KMnOIndeks dolny 4.4.