Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ustalanie wzorów empirycznych i rzeczywistych – ćwiczenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
5) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia skład atomowy na podstawie wzorów cząsteczkowych i wzorów empirycznych;
wyznacza ze wzoru empirycznego i masy molowej wzór rzeczywisty związku chemicznego i odwrotnie;
ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego na podstawie wyników analizy elementarnej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: W jaki sposób przedstawia się związki chemiczne? – trwa dyskusja.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów i dyskusja wokół pytań nauczyciela – Czym jest wzór i czego na jego podstawie można się dowiedzieć? Jakie znacie przykłady wzorów? Moderator zapisuje na tablicy odpowiedzi uczniów dotyczące rodzajów wzorów chemicznych.
Opowieść o benzenie. Badany skład ukazywał stosunek C do H jak 1:1, jak to się ma do znanego wzoru sumarycznego benzenu – dyskusja.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie mają za zadanie podać różnicę między wzorem rzeczywistym a empirycznym. W tym celu prowadzący podaje im przykład związku chemicznego, np. wody i wody utlenionej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek - ustalanie wzorów empirycznych i rzeczywistych.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy - praca w parach. Uczniowie mają za zadanie je uzupełnić, rozwiązując kolejno zadania tam zawarte. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z analizy przykładów zawartych w e‑materiale. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich, wyjaśniając niezrozumiałe kwestie. Po rozwiązaniu każdego zadania chętni uczniowie podają odpowiedzi do zadań na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: o czym mówi wzór empiryczny? Co to jest wzór rzeczywisty? Czym się różnią od siebie skład procentowy związku chemicznego, stosunek procentowy i stosunek masowy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany do nauczenia się przez uczniów sposobów obliczeń przy wykonywaniu ćwiczeń w e‑materiale, przygotowując się do sprawdzianu czy też dla uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
O czym mówi wzór empiryczny?
Co to jest wzór rzeczywisty?
Czym się różnią od siebie skład procentowy związku chemicznego, stosunek procentowy i stosunek masowy?
Karta pracy: