Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Turcy osmańscy w Europie i upadek cesarstwa bizantyjskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XI. Europa późnego średniowiecza.
Uczeń:
3. charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla Europy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, dlaczego Turkom udało się zdobyć Konstantynopol;
omawia skutki upadku miasta dla Europy oraz imperium osmańskiego;
charakteryzuje dwóch najważniejszych uczestników wojny świata chrześcijańskiego oraz islamu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Dywersja Tamerlana i Główni aktorzy w teatrze wojennym;
Grupa 2 i 5 - Uczestnicy konfliktu;
Grupa 3 i 6 - Upadek miasta.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem nr 1 - „Wskaż dwa miejsca zaznaczone na planie Konstantynopola, które Twoim zdaniem powinny stać się najważniejszymi dla obrońców. Swój wybór uzasadnij.” i wspólnie rozwiązują zadanie.
Nauczyciel wyjaśnia treść polecenia nr 2 „Przeanalizuj mapę i rozważ realne możliwości udzielenia pomocy oblężonemu miastu”, w kolejnym etapie wybrany uczeń rozwiązuje je i opisuje kolejno wykonywane kroki.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Kolejne ćwiczenie nr 8 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują, porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Turcy osmańscy w Europie i upadek cesarstwa bizantyjskiego” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
R. Crowley, 1453. Upadek Konstantynopola, Warszawa 2013.
S. Runciman, Upadek Konstantynopola 1453, Warszawa 1994.
J. S. Stanford,Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, t.1 1280‑1808, Warszawa 2014.
M. Witasek, Konstantynopol 1453, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.