Sprawdź się
Dokończ zdania – odpowiedź wybierz spośród podanych.
Zdobywcami Konstantynopola w 1453 r. byli…
- Turcy osmańscy.
- Turcy seldżuccy.
- Arabowie.
- krzyżowcy.
Miasto Konstantynopol w średniowieczu zostało zdobyte przez najeźdźców...
- raz.
- dwa razy.
- cztery razy.
- wielokrotnie.
Rozstrzygnij, które spośród zdań podanych w tabeli są fałszywe lub prawdziwe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| W średniowieczu stolica cesarstwa wschodniorzymskiego nazywana była pierwszym Rzymem. | □ | □ |
| Najważniejszą i największa świątynią w Konstantynopolu była, zbudowana przez Justyniana, Hagia Sophia. | □ | □ |
| W 1453 roku Konstantynopol został zdobyty z powodu zaskoczenia obrońców przez wojska tureckie. | □ | □ |
| Po zdobyciu Konstantynopola nazwa została zmieniona na Stambuł i stało się stolicą Turcji. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Gdy wszystko już zostało przygotowane i nadeszło lato, sułtan Mehmet rzekł: „To lato spędzimy w Istambule”. Oni nadeszli i wokół obwarowań Istambułu wystawili obóz. Od strony lądu i z okrętów na morzu otoczyli całe miasto. […] Przez pięćdziesiąt dni trwała walka.
Źródło: [w:] Mikołaj Gładysz, Łukasz Skupny, t. 1, wybór Historia I. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum i technikum, Gdańsk 2002, s. 171.
Tekst dotyczy wydarzeń w cesarstwie bizantyjskim w czasie… Możliwe odpowiedzi: 1. wędrówki ludów germańskich., 2. ustanowienia schizmy wschodniej., 3. IV wyprawy krzyżowej., 4. upadku Konstantynopola.
Tekst dotyczy wydarzeń w cesarstwie bizantyjskim w czasie…
- wędrówki ludów germańskich.
- ustanowienia schizmy wschodniej.
- IV wyprawy krzyżowej.
- upadku Konstantynopola.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Oni nadeszli i wokół obwarowań Istambułu wystawili obóz. Od strony lądu i z okrętów na morzu otoczyli całe miasto. […] pięćdziesiątego dnia, we wtorek, została zdobyta cytadela. Była tam wielka zdobycz i rabunek. Złoto i srebro, klejnoty i delikatne materiały zostały wyrzucone i wyłożone na obozowym targowisku. Krótko mówiąc, w pierwszy piątek po podboju odmówili oni w świętej Zofii wspólną modlitwę.
Źródło: [w:] Mikołaj Gładysz, Łukasz Skupny, t. 1, wybór Historia I. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum i technikum, Gdańsk 2002, s. 171.
Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenia.
Źródło A
Od Hammurabiego do FukuyamyPrzy końcu wiosny sułtan Mehmet ruszył na wyprawę, każąc jednocześnie załadować na wozy wielkie działa, które polecił przygotować dla burzenia murów i baszt. Przed wyruszeniem oznajmił, że celem jego jest zdobycie miasta […] i uczynienie z niego stolicy wiary muzułmańskiej. […] Oblężeni ze swojej strony posyłali bez przerwy salwy z muszkietów i dział. […] W końcu, gdy nie zostało ani jednego człowieka z bronią w ręku, otworzono bramy i sułtan wraz ze swoją jazdą wjechał w nie.
Źródło: Dariusz Ostapowicz, Sławomir Suchodolski, Dariusz Szymikowski, Od Hammurabiego do Fukuyamy, t. 1, Gdańsk 1999, s. 93.
Źródło B

.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Od Hammurabiego do FukuyamyCesarz […] ustawił na swych wieżach i murach artylerię, żołnierzy uzbrojonych w muszkiety i zaopatrzonych w wielkie zapasy smoły. […] Opór ze strony oblężonych był tak silny, że Turcy, dopiero gdy noc zapadła, byli w stanie wedrzeć się do miasta przez wyłom w murze […]. Nie zwracając uwagi na strzały muszkietów i dział, rzucili się jak lwy na wyłom, z takim męstwem przez nich dokonany, stali się wreszcie jego panami i zatknęli na nim swoją chorągiew; w tym samym czasie miasto zostało opanowane, oddziały wkroczyły do niego i rozpoczęła się rzeź i rabunek.
Źródło: Dariusz Ostapowicz, Sławomir Suchodolski, Dariusz Szymikowski, Od Hammurabiego do Fukuyamy, t. 1, Gdańsk 1999, s. 93.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Od Hammurabiego do FukuyamyPo upływie trzech dni sułtan Mehmet zakazał pod groźbą surowych kar uprawiania rabunków i rzezi, które trwały dotychczas. Gdy wszystko w pełni się uspokoiło, zamiast nieprzyjemnych dźwięków dzwonów, rozległ się miły głos muezzina, pięć razy dziennie wzywający […] do modlitwy. Z kościołów wyrzucano wizerunki bóstw pogańskich, świątynie oczyszczono od wszystkich zapachów, którymi były przepojone, i zmieniono dotychczasową ich postać, urządzając nisze dla oznaczenia miejsca, gdzie należy zwrócić wzrok dla modlitwy; dodano im też minarety.
Źródło: Dariusz Ostapowicz, Sławomir Suchodolski, Dariusz Szymikowski, Od Hammurabiego do Fukuyamy, t. 1, Gdańsk 1999, s. 93–94.


