Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Prawo karne i prawo wykroczeń cz. 3
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i karne; wskazuje, w jakim kodeksie obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy; interpretuje przepisy prawne.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
20) stosuje w analizie przypadku podstawowe instytucje prawa karnego w Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedzialność za wykroczenie i karna, wykroczenie a przestępstwo, występek a zbrodnia; wina i kara; zasada domniemania niewinności; prawo do obrony; wyłączenie odpowiedzialności karnej);
21) przedstawia kary i środki karne unormowane w Kodeksie wykroczeń i Kodeksie karnym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczen:
wyjaśnia, jakie okoliczności wyłączają odpowiedzialność karną i wykroczenową;
charakteryzuje obronę konieczną;
analizuje przepisy prawne dotyczące stanu wyższej konieczności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Cztery chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat okoliczności wyłączających zawinienie.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Prawo karne i prawo wykroczeń cz. 3” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca w parach. Uczniowie opracowują fragment materiału z sekcji „Przeczytaj” dotyczący okoliczności wyłączających czyn i bezprawność. Przygotowują mapy myśli. Następnie tworzona jest ogólnoklasowa mapa odnosząca się do tych zagadnień.
Podział na cztery grupy. Zespoły wspólnie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook 1”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie każda grupa szuka w zasobach internetowych wyroków w sprawach o przekroczenie obrony koniecznej zakończonych skazaniem i uniewinnieniem oskarżonego. Analizują uzasadnienia wyroków. Każdy zespół przedstawia rezultaty swojej pracy na forum klasy.
Praca z treścią drugiego audiobooka. Uczniowie zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na końcu przystępują do rozwiązywania zadań w sposób indywidualny.
Przedstawienie uczniowskiej prezentacji. Po jej zakończeniu następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.