Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sąd Najwyższy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
10) przedstawia strukturę sądownictwa powszechnego i administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania Sądu Najwyższego; uzasadnia potrzebę niezależności sądów i niezawisłości sędziów.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pozycję Sądu Najwyższego w polskim wymiarze sprawiedliwości;
analizuje funkcje Sądu Najwyższego;
przedstawia strukturę wewnętrzną Sądu Najwyższego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
czym jest w ich rozumieniu Sąd Najwyższy;
jakie zadania – zgodnie z ich wyobrażeniem – może realizować ten podmiot.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
pozycji Sądu Najwyższego w polskim wymiarze sprawiedliwości;
struktury wewnętrznej i funkcji Sądu Najwyższego.
2. Dyskusja na temat roli sędziów w społeczeństwie i ich odpowiedzialności.
3. Praca z grą interaktywną. Uczniowie rozwiązują quiz indywidualnie i na czas. Trzy pierwsze osoby, które wykonają zadanie jako pierwsze mogą być nagrodzone ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
1. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące Sądu Najwyższego, jego struktury i zadań.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o Sądzie Najwyższym.