Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1WRv9vSKhZQx1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst, wstawiając w puste miejsce właściwą cyfrę. W skład Sądu Najwyższego wchodzi 1. 4, 2. 5, 3. 7, 4. 8, 5. 6 izb.
R1K1z2TD41lDd1
Ćwiczenie 2
Wśród wymienionych organów Sądu Najwyższego zaznacz te, które mają charakter kolegialny. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, 2. Prezes Sądu Najwyższego, 3. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego, 4. zgromadzenie sędziów izby Sądu Najwyższego, 5. Kolegium Sądu Najwyższego
R1UpIZWvSykmX2
Ćwiczenie 3
Wśród wymienionych kompetencji zaznacz tę, która nie jest właściwa dla Sądu Najwyższego. Możliwe odpowiedzi: 1. rozpoznaje protesty wyborcze oraz stwierdza ważność wyborów, 2. przedstawia Prezydentowi RP wnioski o powołanie na urząd sędziego we wszystkich rodzajach sądów, 3. rozpoznaje kasacje w postępowaniu karnym od prawomocnego wyroku sądu odwoławczego
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego

Art. 519.

Od prawomocnego wyroku sądu odwoławczego kończącego postępowanie oraz od prawomocnego postanowienia sądu odwoławczego o umorzeniu postępowania i zastosowaniu środka zabezpieczającego określonego w art. 93a Kodeksu karnego może być wniesiona kasacja. Przepisu art. 425 § 2 zdanie trzecie nie stosuje się.

Art. 520.

§ 1. Do wniesienia kasacji uprawnione są strony.

§ 2. Strona, która nie zaskarżyła orzeczenia sądu pierwszej instancji, nie może wnieść kasacji od orzeczenia sądu odwoławczego, jeżeli orzeczenie sądu pierwszej instancji utrzymano w mocy lub zmieniono na jej korzyść.

cytat2 Źródło: Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 11.08.2020 r.].
RNWYKOwuojAoO
Podaj podmiot właściwy do rozpoznania kasacji. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 5–7

Tekst I

1
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego

Art. 398Indeks górny 9
§ 1. Sąd Najwyższy przyjmuje skargę kasacyjną do rozpoznania, jeżeli:
1) w sprawie występuje istotne zagadnienie prawne;
2) istnieje potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie sądów;
3) zachodzi nieważność postępowania lub
4) skarga kasacyjna jest oczywiście uzasadniona.
§ 2. O przyjęciu lub odmowie przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania Sąd Najwyższy orzeka na posiedzeniu niejawnym.

kpc Źródło: Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 29.11.2021 r.].

Tekst II

1
Paweł Wrześniewski Komentarz do art. 3989 Kpc (przedsąd i przyjęcie skargi do rozpoznania)

W praktyce wydanie orzeczenia, o którym mowa w art. 398Indeks górny 9 Kpc nosi miano przedsądu (…).
Sprawa niby nie taka trudna – wystarczy dowieść istnienia choć jednej z wyliczonych w przepisie przesłanek, aby skarga została przyjęta do rozpoznania. W praktyce część skarg odpada właśnie na tym etapie. I to duża część.

kom Źródło: Paweł Wrześniewski, Komentarz do art. 3989 Kpc (przedsąd i przyjęcie skargi do rozpoznania), 20.02.2017 r., dostępny w internecie: pwrz.pl [dostęp 29.11.2021 r.].

Tekst III

1
Emilia Świętochowska Przedsąd w Sądzie Najwyższym zostaje

Rząd zalecił posłom, aby przerwali prace nad nowelizacją, która miała zlikwidować przedsąd w Sądzie Najwyższym, czyli wstępną selekcję skarg kasacyjnych, a także odebrać mu możliwość merytorycznego orzekania w sprawach cywilnych.

Chodzi o projekt zmian w kodeksie postępowania cywilnego przygotowany przez sejmową komisję ds. petycji (…). Ministerstwo Sprawiedliwości, które opracowało oficjalne stanowisko rządowe, uważa, że w następstwie nowelizacji SN stałby się de facto trzecią instancją sądową. „Przejęcie projektu doprowadziłoby do znacznego zwiększenia ilości spraw wpływających do Sądu Najwyższego. Usunięcie bowiem przedsądu doprowadziłoby do konieczności merytorycznego rozpoznania każdej – spełniającej warunki formalne – kasacji” – czytamy w opinii (…). W jego ocenie tak daleko idące przeformułowanie roli SN pociągnęłoby za sobą konieczność rozbudowania jego struktur oraz zwiększenia liczby etatów sędziowskich, asystenckich i urzędniczych.

Potwierdza to ocena skutków regulacji sporządzona przez Biuro Analiz Sejmowych. Wynika z niej, że zniesienie instytucji przedsądu spowodowałoby (…) wydłużenie przeciętnego czasu trwania postępowania kasacyjnego. (…) liczba skarg kasacyjnych, które odpadają w przedsądzie, w ostatnich latach przekracza tysiąc (w sumie ok. 60 proc. skarg kasacyjnych jest załatwiane właśnie przez odmowę przyjęcia ich do rozpoznania).

Propozycja posłów (…) zakładała, że każda skarga sporządzona bez błędów formalnych od razu trafiałaby do merytorycznego rozpoznania przez skład trzyosobowy. (…)

Posłowie wyszli z założenia, że podstawy kasacyjne w sprawach cywilnych są już wystarczająco restrykcyjne i poddawanie ich jeszcze wstępnej selekcji stanowi dla obywateli nadmierną barierę. Powoływali się też na przypadki zbyt dużej uznaniowości przy filtrowaniu pism procesowych. Ponadto zdaniem parlamentarzystów zadania wykonywane obecnie przez sędziego w ramach przedsądu oraz praca sędziego sprawozdawcy (po przyjęciu skargi do rozpoznania) zwyczajnie się dublują.

Pomimo tych argumentów rząd uważa, że przedsąd ściśle wiąże się ze specyfiką postępowania kasacyjnego, które służy przede wszystkim rozstrzyganiu spraw o charakterze precedensowym czy tym mającym duże znaczenie dla orzecznictwa. Nie jest to natomiast ogólnie dostępna ścieżka skarżenia nieodpowiadającym stronom wyroków. Stanowisko rządowe w kluczowych punktach jest zresztą zbieżne z opinią samego SN, który przypominał, że przedsąd wprowadzono do procedury cywilnej właśnie w odpowiedzi na rosnące zaległości i przeciągające się postępowania.

gp Źródło: Emilia Świętochowska, Przedsąd w Sądzie Najwyższym zostaje, 6.11.2018 r., dostępny w internecie: prawo.gazetaprawna.pl [dostęp 29.11.2021 r.].
R1PALkMzN5Rgg2
Ćwiczenie 5
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Określenie „przedsąd” to pojęcie ustawowe, ponieważ zdefiniowane zostało w ustawie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opisana w materiałach źródłowych instytucja przedsądu funkcjonuje w Izbie Cywilnej Sądu Najwyższego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedną z przesłanek dopuszczalności skargi kasacyjnej w ramach procedury przedsądu jest występowanie w sprawie problemu z zakresu wykładni prawa o precedensowym charakterze, którego rozpoznanie może przyczynić się do rozwoju prawa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości, Biura Analiz Sejmowych oraz Sądu Najwyższego w omawianej sprawie są zbieżne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6
R1Avb0Ojzd9Yv
Na podstawie przedstawionych źródeł sformułuj trzy argumenty przemawiające za likwidacją instytucji przedsądu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RSIpFUvLAteDQ
Na podstawie przedstawionych źródeł sformułuj trzy argumenty przemawiające za utrzymaniem instytucji przedsądu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki uchwalona 17.09.1787

Artykuł II
§2. Prezydent [Stanów Zjednoczonych – dop. red.] (…) wyznacza, a za radą i zgodą Senatu mianuje (…) sędziów Sądu Najwyższego.

usa Źródło: Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki uchwalona 17.09.1787, tłum. Andrzej Pułło, dostępny w internecie: libr.sejm.gov.pl [dostęp 29.11.2021 r.].
R1URipVwyam0f
Porównaj procedurę wyłaniania sędziów Sądu Najwyższego w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. Odnosząc się do przytoczonego przepisu prawnego oraz regulacji obowiązujących w Polsce, wskaż jedno podobieństwo i jedną różnicę między procedurami funkcjonującymi w każdym z państw. (Uzupełnij).
Ra6fDFIhK00Og
Porównaj procedurę wyłaniania sędziów Sądu Najwyższego w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. Odnosząc się do przytoczonego przepisu prawnego oraz regulacji obowiązujących w Polsce, podaj jedno podobieństwo i jedną różnicę między procedurami funkcjonującymi w każdym z państw. (Uzupełnij).