Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Klastry w gospodarce opartej na wiedzy.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa:
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce. Uczeń: 2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna pojęcie klastra,
wie, jakie są korzyści wynikające z istnienia klastrów,
potrafi przeanalizować związki przyczynowo‑skutkowe między istnieniem klastrów, a wzrostem konkurencyjności, przedsiębiorczości, innowacyjności przedsiębiorstw.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zwarte w e‑materiałach, atlasy
Materiały pomocnicze
Miszczak K., Rola klastrów w rozwoju innowacyjności i konkurencyjności polskich regionów, depot.ceon.pl [dostęp online, 14.05.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: Czy wiecie, co to jest klaster? Czy zdajecie sobie sprawę, jaką rolę odgrywają klastry dla współczesnej gospodarki?
Nauczyciel wyjaśnia, że problematyką lekcji są klastry w gospodarce opartej na wiedzy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia definicję klastrów i ich znaczenie dla gospodarki.
Uczniowie odsłuchują audiobook.
Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie w postaci stworzenia mapy myśli prezentującej możliwe formy współpracy między jednostkami należącymi do klastra.
Uczniowie prezentują przygotowane w grupach mamy myśli. poszczególnych klastrów.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia ze „Sprawdź” się. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8.
Wskazówki metodyczne: Audiobook może zostać użyty jako element pracy na lekcji lub uzupełnienie pracy domowej. Materiał może posłużyć także w trakcie zajęć z przedsiębiorczości.