Dla nauczyciela
VII. Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Okres drgań w ruchu harmonicznym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; IV. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch drgający pod wpływem siły sprężystości posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy oraz okresu drgań; podaje przykłady takiego ruchu; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 5) stosuje do obliczeń zależność okresu małych drgań wahadła matematycznego i ciężarka na sprężynie od ich parametrów; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
Metody nauczania: | Praca z wykorzystaniem multimediów, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | - praca w parach; - praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | Animacja/ model 3D „Okres drgań w ruchu harmonicznym”, zestaw zadań interaktywnych. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Cechy ruchu harmonicznego”, „Wykres zależności położenia od czasu i jego interpretacja”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nauczyciel podaje przykłady zjawisk okresowych występujących w przyrodzie, na przykład: ruch planet wokół Słońca, bicie serca, ruch huśtawki, zmiana jasności cefeid. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania skierowane do uczniów: - Na czym polega ruch drgający? Podaj przykłady drgań. - Wymień i zdefiniuj wielkości fizyczne, stosowane do opisu ruchu drgającego. - Czym się charakteryzuje ruch drgający harmoniczny? | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 4 i 5 z zestawu zadań interaktywnych. Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą w oparciu o rozwiązane zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1, 6 (wszyscy uczniowie) i 8 (profil rozszerzony) z zestawu zadań interaktywnych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację/ model 3D „Okres drgań w ruchu harmonicznym” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |