Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: System polityczny współczesnych monarchii absolutnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji;

20) przedstawia niezachodni reżim niedemokratyczny (np. funkcjonujący w Arabii Saudyjskiej, Białorusi, Chinach, Koreańskiej Republice Ludowo‑Demokratycznej i Turkmenistanie).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

Uczeń:

  • podaje przykłady monarchii absolutnych;

  • wyjaśnia, dlaczego liczba współczesnych monarchii absolutnych jest niewielka;

  • analizuje system polityczny Arabii Saudyjskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kosza i walizki;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

  2. Dwie osoby przygotowują prezentację multimedialną systemu politycznego współczesnej Arabii Saudyjskiej (na podstawie fragmentów książki S. Marchanda Arabia Saudyjska. Zagrożenie lub innych źródeł).

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają sobie cechy monarchii absolutnej.

  2. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dot. monarchii absolutnych, jakie uczniowie poznali na lekcjach historii.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma przygotować prezentację dot. jednej z monarchii absolutnych zaprezentowanych na mapie interaktywnej.

  2. Grupy występują przed klasą ze swoimi prezentacjami. Uczniowie mogą zadawać pytania i prosić o dodatkowe informacje.

  3. Dwie osoby prezentują przygotowaną w domu prezentację multimedialną systemu politycznego współczesnej Arabii Saudyjskiej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

  2. Wykonaj ćwiczenia, których nie udało ci się zrobić na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przygotować się do dyskusji na temat miejsca monarchii absolutnej we współczesnym świecie.