Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System polityczny współczesnych monarchii absolutnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji;
20) przedstawia niezachodni reżim niedemokratyczny (np. funkcjonujący w Arabii Saudyjskiej, Białorusi, Chinach, Koreańskiej Republice Ludowo‑Demokratycznej i Turkmenistanie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
podaje przykłady monarchii absolutnych;
wyjaśnia, dlaczego liczba współczesnych monarchii absolutnych jest niewielka;
analizuje system polityczny Arabii Saudyjskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kosza i walizki;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Dwie osoby przygotowują prezentację multimedialną systemu politycznego współczesnej Arabii Saudyjskiej (na podstawie fragmentów książki S. Marchanda Arabia Saudyjska. Zagrożenie lub innych źródeł).
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają sobie cechy monarchii absolutnej.
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dot. monarchii absolutnych, jakie uczniowie poznali na lekcjach historii.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma przygotować prezentację dot. jednej z monarchii absolutnych zaprezentowanych na mapie interaktywnej.
Grupy występują przed klasą ze swoimi prezentacjami. Uczniowie mogą zadawać pytania i prosić o dodatkowe informacje.
Dwie osoby prezentują przygotowaną w domu prezentację multimedialną systemu politycznego współczesnej Arabii Saudyjskiej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Wykonaj ćwiczenia, których nie udało ci się zrobić na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przygotować się do dyskusji na temat miejsca monarchii absolutnej we współczesnym świecie.