Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich – sprawy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona. Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich;
analizuje pozycję ustrojową oraz kompetencje RPO;
pisze wniosek (skargę) do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich – sprawy” i omówienie celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z filmem. Po obejrzeniu materiału „Po co nam Rzecznik Praw Obywatelskich?” uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z treścią filmu „Skarga do Rzecznika Praw Obywatelskich”, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na końcu w parach przystępują do rozwiązywania ćwiczeń 8–12 dołączonych do materiału. Wybrane pary przedstawiają odpowiedzi.
Skarga do RPO – śniegowa kula. Uczniowie wyszukują wzór skargi do RPO w internecie. Następnie wspólnie zapoznają się z sytuacją opisaną w ćw. 13 w sekcji „Filmy”. W następnym kroku w parach piszą skargę do RPO, potem łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje i ustalają wspólną wersję skargi. Powtarzają te czynności w coraz liczniejszych grupach, aż powstanie klasowa wersja skargi.
Chętni/wybrani uczniowie na głos czytają przygotowane przez siebie na początku zajęć pytania. Wskazują osoby, które mają na nie odpowiedzieć. Wybrana osoba odpowiada, następnie czyta swoje pytania itd.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 7 z sekcji „Filmy”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. 1987 Nr 21 poz. 123), isap.sejm.gov.pl.
Wystąpienie RPO Andrzeja Zolla 27.07.2005 – Informacja za rok 2004, rpo.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film 1” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.