Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekroje czworościanu foremnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza wysokość czworościanu foremnego,
wyznacza pola powierzchni przekrojów czworościanu foremnego np. trójkąta, kwadratu, trapezu,
znajduje miarę kąta między ścianami czworościanu foremnego,
znajduje miarę kąta między krawędzią boczną, a podstawą czworościanu foremnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Treści nauczania:
zgodnie z Podstawą Programową uczeń wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie analizują Przykład 1 i 2.
Kolejne przykłady uczniowie rozwiązują w parach konsultując się z sobą nawzajem. W razie problemów nauczyciel pomaga i wyjaśnia.
Uczniowie analizują aplet i rozwiązują związane z nim polecenia.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Zadania z części ,,Sprawdź się’’, których uczniowie nie zdążyli rozwiązać w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Czworościan foremnyCzworościan foremny
Wskazówki metodyczne:
Aplet i związane z nim polecenia nauczyciel może wykorzystać jako pracę domową dla uczniów.