Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Równanie zwierciadła.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
IX. Fale i optyka. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, jak wygląda zwierciadło kuliste i wymieni wielkości, które je opisują.

  2. zastosuje odpowiednie znaki przy opisie obrazów powstających w zwierciadłach.

  3. wyprowadzi równanie zwierciadła.

  4. zastosuje równanie zwierciadła do rozwiązywania zadań rachunkowych.

Strategie i metody
nauczania:

- strategia nauczania: IBSE,
- metody nauczania: merytoryczna dyskusja wprowadzająca, podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

-

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem - efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, przywołanie zastosowań zwierciadeł kulistych wklęsłych. Może również opowiedzieć uczniom historię obrony Syrakuz zaprezentowaną w tym e‑materiale.
Drugim, jednakże równie ważnym, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do samodzielnego przypomnienia informacji na temat rozchodzenia się fali świetlnej i prawa odbicia, a przede wszystkim zwierciadeł kulistych wklęsłych - sposobów ich powstawania oraz wielkości charakteryzujących te zwierciadła.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    - nauczyciel przedstawia uczniom równanie zwierciadła, wyjaśnia oznaczenia w nim zawarte oraz mówi o konwencji znaków,
    - uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych,
    - nauczyciel wprowadza uczniom zależność pozwalającą na wyznaczenie powiększenia,
    - uczniowie wykonują na tablicy wspólnie z nauczycielem zadanie wykorzystujące równanie zwierciadła oraz wzór na powiększenie.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    - uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania 1‑4 zawarte w zestawie ćwiczeń),
    - uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy,
    - nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązania zadań przeliczanych w trakcie lekcji. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem dołączonym do e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień oraz wykonanie trzech wybranych zadań rachunkowych z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej.