| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; IX. Fale i optyka. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, jak wygląda zwierciadło kuliste i wymieni wielkości, które je opisują.
zastosuje odpowiednie znaki przy opisie obrazów powstających w zwierciadłach.
wyprowadzi równanie zwierciadła.
zastosuje równanie zwierciadła do rozwiązywania zadań rachunkowych.
|
Strategie i metody nauczania: | - strategia nauczania: IBSE, - metody nauczania: merytoryczna dyskusja wprowadzająca, podsumowująca rozmowa kierowana. |
| - praca indywidualna, - praca w parach. |
| |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem - efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, przywołanie zastosowań zwierciadeł kulistych wklęsłych. Może również opowiedzieć uczniom historię obrony Syrakuz zaprezentowaną w tym e‑materiale. Drugim, jednakże równie ważnym, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do samodzielnego przypomnienia informacji na temat rozchodzenia się fali świetlnej i prawa odbicia, a przede wszystkim zwierciadeł kulistych wklęsłych - sposobów ich powstawania oraz wielkości charakteryzujących te zwierciadła. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: - nauczyciel przedstawia uczniom równanie zwierciadła, wyjaśnia oznaczenia w nim zawarte oraz mówi o konwencji znaków, - uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, - nauczyciel wprowadza uczniom zależność pozwalającą na wyznaczenie powiększenia, - uczniowie wykonują na tablicy wspólnie z nauczycielem zadanie wykorzystujące równanie zwierciadła oraz wzór na powiększenie.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: - uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania 1‑4 zawarte w zestawie ćwiczeń), - uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy, - nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązania zadań przeliczanych w trakcie lekcji. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem dołączonym do e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień oraz wykonanie trzech wybranych zadań rachunkowych z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej. |