Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Cechy sprzężone z płcią
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz sposób dziedziczenia cech sprzężonych z płcią.
Opiszesz choroby genetyczne dziedziczone w sprzężeniu z płcią.
Obliczysz prawdopodobieństwo wystąpienia u potomstwa chorób sprzężonych z płcią.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
analiza grafiki interaktywnej;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz filmem zawartym w sekcji „Grafika interaktywna”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, odnosząc się do podpisu pod ilustracją okładkową: „Dlaczego dziedziczenie cech sprzężonych z płcią jest niezgodne z drugim prawem Mendla?”. Następnie zadaje pytanie: „Dlaczego niektóre choroby częściej dotykają mężczyzn niż kobiety?”.
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Prezentacja. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkiej prezentacji na przydzielony temat:
– grupa I – hemofilia;
– grupa II – daltonizm;
– grupa III – dystrofia mięśniowa Duchenne’a.
Prezentacja przygotowana na podstawie e‑materiału oraz zasobów internetowych powinna zawierać wyjaśnienie, w jaki sposób dziedziczone są omawiane choroby (podczas prezentacji uczniowie mogą wykorzystać grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale).
Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, wskazuje błędy, uzupełnia brakujące informacje.Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 1 („Na podstawie grafiki interaktywnej oblicz prawdopodobieństwo wystąpienia daltonizmu u potomków przedstawionej pary. Jakie jest prawdopodobieństwo, że ich córka będzie nosicielką? Odpowiedź uzasadnij krzyżówką genetyczną”) oraz polecenie nr 2 („Na podstawie grafiki interaktywnej oblicz prawdopodobieństwo wystąpienia daltonizmu u potomków chorego mężczyzny i zdrowej kobiety niebędącej nosicielką. Odpowiedź uzasadnij krzyżówką genetyczną”). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wskazać i uzasadnić, czy wśród potomstwa opisanych kotów mogą pojawić się szylkretowe samce oraz narysować krzyżówkę genetyczną) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie, nawiązując do początku lekcji: „Dlaczego choroby sprzężone z płcią są domeną mężczyzn? Jaką rolę w chorobach sprzężonych z płcią odgrywają kobiety?”. Wskazany uczeń udziela odpowiedzi, uzasadniając ją.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” m.in. na lekcji „Obliczanie prawdopodobieństwa dziedziczenia chorób genetycznych człowieka”.