| |
| |
| Jak obliczyć pojemność kondensatora płaskiego na podstawie jego cech geometrycznych? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, czym jest kondensator płaski.
przeanalizuje zależność pojemności kondensatora płaskiego od jego cech geometrycznych.
wyjaśni, w jaki sposób zmiana dielektryka między okładkami kondensatora wpływa na jego pojemność.
obliczy pojemność kondensatora płaskiego.
|
Strategie i metody nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
| - film samouczek, - praca w grupach. |
| - komputer dla każdego ucznia, - kalkulator, - długopis. |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: - Czym jest kondensator płaski? - Czym jest pojemność elektryczna? - Jakie są jednostki ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Przeczytanie i omówienie części „Czy to nie ciekawe?”. |
|
- Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. - Nauczyciel pyta uczniów, czy zrozumieli przeczytany tekst, a jeśli nie, to prosi ich o zgłaszanie pytań. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. - Uczniowie wspólnie oglądają film samouczek i wykonują powiązane z nim polecenia. Jeśli pojawiły się jakieś pytanie, nauczyciel odpowiada na nie. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z części „Sprawdź się”. |
|
- Uczniowie dzielą się na 4 grupy. - Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. - Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. - Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany przed lekcją jako wprowadzenie do niej. |