Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Budowa i zastosowanie hydroksykwasów.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

10) opisuje budowę oraz występowanie i zastosowania hydroksykwasów (np. kwasu mlekowego i salicylowego).

Zakres rozszerzony:

XII Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:

6) wyjaśnia zjawisko izomerii optycznej; wskazuje centrum stereogeniczne (asymetryczny atom węgla); rysuje wzory w projekcji Fischera izomerów optycznych: enancjomerów i diastereoizomerów; uzasadnia warunki wystąpienia izomerii optycznej w cząsteczce związku o podanej nazwie lub o podanym wzorze; ocenia, czy cząsteczka o podanym wzorze stereochemicznym jest chiralna;

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

11) opisuje budowę hydroksykwasów; wyjaśnia możliwość tworzenia estrów międzycząsteczkowych (laktydy, poliestry) i wewnątrzcząsteczkowych (laktony) przez niektóre hydroksykwasy; pisze odpowiednie równania reakcji; opisuje występowanie i zastosowania hydroksykwasów (np. kwasu mlekowego i salicylowego).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje zastosowanie wybranych hydroksykwasów;

  • opisuje budowę hydroksykwasów;

  • przedstawia za pomocą wzorów stereochemicznych i projekcyjnych enancjomery kwasu mlekowego;

  • ocenia, który hydroksykwas jest chiralny.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • podręczniki;

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania:

  • Co oznacza termin związek optycznie czynny?

  • Co tzn., że kwas mlekowy jest związkiem optycznie czynnym?

  • Jaki są zastosowania kwasu salicylowego?

  • Gdzie wykorzystuje się kwas mlekowy?

  • Który hydroksykwas stosuje się przy produkcji serków topionych?

  • Który hydroksykwas stosuje się jako konserwant w napojach owocowych?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów w odniesieniu do izomerii optycznej.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje karteczkę z nazwą systematyczną i zwyczajową wybranych dwóch hydroksykwasów (chiralny i achiralny), a także niezbędne materiały: mazaki, duże kartki (rozmiar np.: A2), kartki (rozmiar A4). Zadaniem uczniów jest narysowanie wzoru półstrukturalnego wybranego hydroksykwasu na kartce A4 i ocena, czy jest to związek chiralny. Lider grupy przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność rozwiązania.

  2. Kolejnym zadaniem jest narysowanie wzorów perspektywicznych i projekcyjnych (w konfiguracji L i D) enancjomerów wybranego hydroksykwasu. Lider grupy przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność rozwiązania.

  3. Kolejnym zadaniem uczniów jest przygotowanie plakatu w formie mapy myśli na temat zastosowania czterech dowolnych hydroksykwasów. W czasie realizacji tego zadania uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po  zakończonej pracy liderzy grup prezentują plakaty na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.

  4. Samodzielna praca uczniów z e‑materiałem. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując polecenia załączone do medium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe polecenia i pytania skierowane do uczniów:

  • Na czym polega chiralność?

  • Czym są enancjomery?

  • Co to jest asymetryczny atom węgla?

  • Gdzie znajdują zastosowanie kwasy: salicylowy, mlekowy, jabłkowy, cytrynowy, winowy itp.?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale - sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa pojęciowa może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega chiralność?

  • Co to są enancjomery?

  • Co to jest asymetryczny atom węgla?

  • Gdzie znajdują zastosowanie kwasy: salicylowy, mlekowy, jabłkowy, cytrynowy, winowy itp.?

  1. Potrzebne:

  • duże arkusze papieru (np.: rozmiar A2);

  • mazaki;

  • kartki (rozmiar A4);

  • kartki z nazwami systematycznymi i zwyczajowymi hydroksykwasów (każda grupa – 2 przykłady; jeden hydroksykwas chiralny(@), drugi achiralny):
    I para: kwas hydroksyetanowy i kwas 3‑hydroksybutanowy(@);
    II para: kwas 2‑hydroksypropanowy(@) i 4‑hydroksybutanowy;
    III para: kwas 2‑hydroksybutanowy(@) i kwas hydroksyetanowy;
    IV para: kwas 2‑hydroksybutanodiowy(@) i kwas 3‑hydroksypropanowy;
    V para: kwas 2,3‑dihydroksypropanowy(@) i kwas 4‑hydroksybutanowy;
    VI para: kwas 2‑hydroksypropanowy(@) i kwas 3‑hydroksypropanowy;
    VII para: kwas 3‑hydroksybutanowy(@) i kwas 4‑hydroksybutanowy;
    VIII para: kwas 2‑hydroksybutanowy(@) i kwas 3‑hydroksypropanowy.