Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Nowa rzeczywistość literacka. Powstanie i założenia socrealizmu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
8) rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności; rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je charakteryzuje;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcie socrealizmu;

  • zidentyfikuje główne założenia socrealizmu;

  • uzyska wiedzę na temat przykładowych dzieł literackich czasu socrealizmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Z odpowiednim wyprzedzeniem nauczyciel dzieli zespół klasowy na kilkuosobowe grupy, których zadaniem będzie stworzenie ekspozycji o powstaniu i założeniach socrealizmu. Wszystkie grupy pracują nad tym samem tematem.

  2. Aby zrealizować zadanie, wszyscy uczniowie zapoznają się z treścią:
    - sekcji „Wprowadzenie”;
    - sekcji „Przeczytaj”.
    Istotne jest, by uczniowie przygotowali wstęp dotyczący czasów socrealizmu, a następnie narracyjnie zaprezentowali twórczość literacką tego okresu. W realizacji uczniowie mogą pokazać dostępne fotografie. Nauczyciel będzie oceniał przede wszystkim merytoryczne przygotowanie treści, ale także poziom manualny pracy (zakres włożonej pracy).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie wiedzy, którą nabyli podczas wykonywania zadania domowego. Następuje prezentacja przygotowanych prac.

  2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji i zapisuje temat na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w kilkuosobowych zespołach. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej wykonują następujące polecenia:
    - Zapoznaj się z wierszami Osobiste Wisławy Szymborskiej i Głosy niepotrzebnych ludzi Tadeusza Różewicza. Opisz, w jaki sposób poeci przekazują ponadczasowe wartości w czasach socrealizmu.
    - Zapoznaj się z fragmentem powieści Wilk Marka Hłaski i odpowiedz, czy tekst ten spełnia warunki stawiane dziełu epoki socrealizmu. Czy można go uznać za satyrę, czy afirmację epoki?
    - Uzasadnij, czy – twoim zdaniem – istnieją zalety literatury epoki socrealizmu. Przedstaw odpowiednie argumenty.
    Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele zespołów prezentują przygotowane rozwiązania zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w ramach podsumowania zajęć będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 8 z e‑materiału: Napisz krótki szkic powieści, który stylizowany byłby na dzieło socrealistyczne.

Materiały pomocnicze:

  • Adam Mazurkiewicz, Polska literatura socrealistyczna, Łódź 2020.

  • T. Wilkoń, Polska poezja socrealistyczna w latach 1949‑1955, Gliwice 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.