Dla nauczyciela
Autor: Patryk Wolny
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie funkcji wykładniczych i logarytmicznych do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi
Grupa docelowa: Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
14) uczeń posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
posługuje się pojęciami: odsetki, oprocentowanie roczne, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek, procent prosty, procent składany,
odczytuje informacje (interpretuje) wzór opisujący sytuację związaną z kredytami i odsetkami,
tworzy wzór funkcji na podstawie informacji,
rozwiązuje równania wykładnicze,
stosuje własności logarytmów,
odczytuje i interpretuje informacje z wykresu funkcji logarytmicznej,
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
stoliki zadaniowe,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z pojęciami z sekcji „Przeczytaj”: odsetki, oprocentowanie roczne, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek.
Faza wstępna:
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie rozumieją pojęcia: odsetki, oprocentowanie roczne, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek. W razie potrzeby je wyjaśnia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, dzielą się informacjami uzyskanymi w domu.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości. Wspólnie starają się podsumować informacje zawarte w przykładach.
Nauczyciel wyświetla animację a wybrani uczniowie rozwiązują wskazane polecenia.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe polecenia z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Funkcja logarytmicznaFunkcja logarytmiczna
Wskazówki metodyczne:
Animacja i przykłady w niej zawarte mogą posłużyć do samodzielnej analizy jako praca domowa lub jako uzupełnienie materiału dotyczącego wykresów funkcji wykładniczych i logarytmicznych.