Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Królestwo zbawionych. Poetycka wizja Kościoła w Pieśni XXII Sebastiana Grabowieckiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna Pieśń XXII z Setnika rymów duchownych Sebastiana Grabowieckiego;
przeanalizuje, jakie elementy stanowią o ekumenicznym i humanistycznym charakterze Pieśni XXII;
wyjaśni, na czym polega postawa określana jako kwietyzm i w jaki sposób wyraża się w twórczości Grabowieckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Pieśnią XII Sebastiana Grabowieckiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu. Prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym jest brakujący fragment. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji.
Sebastian Grabowiecki
Pieśń XXII
Królestwo Pańskie, któreś gorczycznemu
ziarnu równane, co więc, gdy czas temu
rość, rodzajnym być, ku drzewku podobne,
żywić i cieniem chłodzić jest sposobne.Me ciało – zagon nieuprawnej roli,
daj być sposobnym siewu Twojej woli,
daj, by gałązki szeroko wzniesione
Tobie nosiło, ziarny obciążone.Albo Ty, Pani, co w dzieży trzy miary
kwasisz, chcąc abyś z niej miała chleb jary,
gdyż mnie w dzieży masz, którą znam być światem,
a wiarę świętą kwasem mienię zatem.Mąki ze trzech miar nie żałuj udzielić,
życz w Trójcej Świętej żądzam się weselić,
o święta Pani Cyrkwi, Króla twego
proś, niech gorczyca ma łan z ciała mego.
[...]
Źródło: Sebastian Grabowiecki, Pieśń XXII, [w:] tegoż, Setnik wtóry. Cytat za: Sebastian Grabowiecki, Antologia, Warszawa 2013.Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Nauczyciel zadaje uczniom polecenie: Wysłuchajcie uważnie fragmentów Wprowadzenia do lektury Krzysztofa Mrowcewicza do Rymów duchownych Grabowieckiego (sekcja „Audiobook”). Jak przejawia się wpływ sporów w Kościele na temat wolności w poezji Grabowieckiego? Zanotujcie swoją odpowiedź.
Zastanówcie się również, jak może przejawiać się „język obrazowych symboli”, o którym wspomina Mrowcewicz, w Pieśni XXII Sebastiana Grabowieckiego. Swoje przemyślenia zapiszcie w formie notatki.Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja”. W parach opisują, na czym polega dramat poety w twórczości Sebastiana Grabowieckiego. Chętna osoba odczytuje odpowiedź.
Uczniowie indywidualnie wyjaśniają metafory: „ćmiący obłok” i „serce w prawdzie przezroczyste”. Jak opisują one człowieka w twórczości Grabowieckiego?
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Prezentacja”.
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Scharakteryzuj poetycką wizję Kościoła na podstawie Pieśni XXII Sebastiana Grabowieckiego.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/sebastian-grabowiecki
https://www.wilanow-palac.pl/liryka_sebastiana_grabowieckiego.html
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.