Polecenie 1

Na podstawie prezentacji opisz, na czym polega egzystencjalny dramat człowieka i poety w twórczości Sebastiana Grabowieckiego.

R10vVpI9y6rKO
(Uzupełnij).
RNy9BpsqZjzGG
R1Egvr9Myrx84
Pietro Paolini, Alegoria pięciu zmysłów, ok. 1630, domena publiczna
1
R1K4HqWYdtwI9
Nagranie

Czesław Hernas
Barok
B. Sebastian Grabowiecki

Grabowiecki wypowiedział wszechstronną krytykę poznania myślowego jako podstawy poznania poetyckiego. Nie ufa doświadczeniu zmysłów, zwraca się do Boga: „uszy przeczyść moje” (CXVIII), by wśród głosów świata usłyszeć znaki; przekonany jest, że „po wzroku styskuje” i nie widzi znaków, bo „śmiertelna myśl” nie może dociec rzeczy wiecznych.

A jeśli nawet łaską Opatrzności przebije się przez „ślepiący obłok”, odkrycia nie przekaże ludziom, bo nie zdoła pokonać „związku języka” (CXVII i CXIX) oporu mowy. Tyłko Bóg usunąć może fałsz zmysłów jako źródła poznania, fałsz myśli, która konstruuje wiedzę, i fałsz języka formułującego odkrycia myśli. Bez względu na to, gdzie poeta widział ratunek w tym ciągu konfliktów, określił je w naszej literaturze po raz pierwszy z taką jasnością. A w istocie nie jest to dramat teologa, lecz dramat poety.

Rx91jQpyg63xP
Michał Anioł, Stworzenie Adama, 1511, domena publiczna
1

Po wiekach— jak wiemy — wraca on w chwili największego napięcia zdarzeń w Dziadach. I tu dramat poety może być zestawiony tylko z Bogiem, choć ujęty jest inaczej, szerzej i doprowadzony do kolizji z Bogiem. Świadomy trudności poznania i wyrażenia prawdy, Grabowiecki dąży do skupienia się na jednym przedmiocie: „gdy rozmyślam, com jest”, nie wierzy bowiem, by była inna możliwość zdobywania odpowiedzi na pytanie „co jest człowiek?”.

REKvgI9qjCI4z
Albrecht Dürer, pierwsza połowa XVI wieku, domena publiczna
1

Nie interesuje go obserwacja rzeczy z zewnątrz. „różne przypadki świata tego”— gnoseologia poetycka wypracowana w renesansie - nie interesuje go z tych samych powodów tradycja antyku, zaledwie parę razy korzysta z reminiscencji antycznych, oszczędnie korzysta z bogatego dorobku tradycji Kościoła (źródło inspiracji odkrywa w modlitewnych formułach rozmowy z Bogiem), wierzy tylko własnemu doświadczeniu analizy wewnętrznej.

RxfRHC7ZpQZhr
Francisco de Holanda, De aetatibus mundi imagines, XVI wiek, domena publiczna
1

W pojmowaniu świata przywiązywał szczególną wagę — podobnie jak Sęp i zbliżająca się epoka do opozycji zmian i bezruchu, ale nie ma u Grabowieckiego dynamizmu. Można by o udować koncepcję losu człowieka z tej samej tezy ogólnej: Bóg „wszytko porusza, nie będąc wzruszony” (Sęp) i „zmiennym sam nie będąc, / Wszemu mienić się każesz” (Grabowiecki, LXXVI), a w kręgu zarysowanej opozycji dojść do przeciwstawnych rozwiązań: do postawy aktywizmu (Sęp) i swoistego pasywizmu, w którym niepewność skuteczności przesłania wysiłki w staraniach o umacnianie wiary i nadziei łaski (Grabowiecki).

RI0ngrTR2pBD2
Hans von Tübingen, Ukrzyżowanie, ok. 1430, domena publiczna
1

Źródłem pasywizmu jest poczucie bezradności wobec niepoznawalnej mechaniki zdarzeń, bo nawet przemiana jako ruch ku odnowieniu i oczyszczeniu nie jest tylko sprawą człowieka, wymaga decydującego współudziału Boga (LXXIX): „bez Twej pomocy bieg, acz dobry zmyli”, „skąd rękę weźmiesz, świątobliwość ginie”, a więc jaką wartość ma ludzki wysiłek? I odwrotnie czym jest ciężar zła nagromadzony w ludzkim postępowaniu, skoro ludzi już straconych (łotr na krzyżu) Bóg w ostatniej chwili ratuje?

RBJ2ouY6KjQe6
Michał Anioł, Sen o życiu człowieka, 1533, domena publiczna
1

Paradoks moralny u Sępa miał zachęcać do aktywności, do rewizji prawd pozornych. U Grabowieckiego paradoks ten wyraża obiektywny, bezwyjściowy dramat człowieka, niemożliwość rozszyfrowania tajemnic losu, dorównania trudnościom i pokonania ich. Stąd kryzys świadomości poetyckiej i poczucie zupełnego wyobcowania jednostki w świecie nieuporządkowanych wydarzeń. Człowiek jest całkowicie osamotniony. Grabowiecki przekreśla do końca pojęcie Więzi społecznej, odrzucając podstawową Więź ludzką: „bo mnie ociec i matka mają za obcego (XI). Człowiek to zamknięty w sobie mikrokosmos, „cząstka maluczka tu krótko żyjąca” (CLXXIV),społeczeństwo to nieuporządkowany zbiór przemijających cząsteczek, istniejących tylko w sobie i odpowiedzialnych tylka za siebie, a przelatujących przez strefy ciemności, niepewnych, czy to lot ku światłu „słońca wiecznego”.

RvDRrkGg8dwc5
Źródło: domena publiczna.
1

Szansą człowieka jest tylko ufność w Bogu i starania o pomniejszenie „ćmiącego obłoku”, który rodzi się z grzesznej aktywności ciała. Poeta szuka miejsca poza smugami grzesznych cieni, marzy - wykorzystując średniowieczną metaforę maryjną - o człowieku przezroczystym, takim „jak kryształy, co mają / Świecę albo kwiat w sobie” (CXI), takim który ma „serce [...] w prawdzie przezroczyste” (LXXXII), bo taka jest zamierzona struktura człowieka:
Nie tak śćkło przebijają
Róże białe, czyrwone,
Jak złości popełnione
I myśli, co powstają
W sercu mem [...l
(CLXII)

Hernas Czesław, Barok, Warszawa 1998, s.43‑45.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Wyjaśnij metafory: ćmiący obłokserce w prawdzie przezroczyste. Jak opisują one człowieka, którego naturę zgłębiał Grabowiecki? Zapisz swoje przemyślenia.

R18xTSntFqpCT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Paradoks moralny u Grabowieckiego wyraża...

R1eGWCrQV09FX
Możliwe odpowiedzi: 1. bezwyjściowy dramat człowieka, 2. zachęcenie do aktywności, do rewizji prawd pozornych, 3. niemożliwość rozszyfrowania tajemnic losu, 4. ludzką zdolność do samodzielnego pokonania trudności
Rno80EUtof2hw
Ćwiczenie 2
Zdecyduj, które stwierdzenia dotyczące twórczości Grabowieckiego są prawdziwe, a które fałszywe. Poznanie myślowe jest podstawą poznania poetyckiego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Źródłem pasywizmu człowieka jest poczucie bezradności z powodu niepewności swego losu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przemiana człowieka zależy tylko od niego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tylko Bóg usunąć może fałsz zmysłów, myśli i języka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz