Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Cele zrównoważonego rozwoju

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:

7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje najważniejsze współczesne problemy globalne;

  • charakteryzuje cele zrównoważonego rozwoju ONZ;

  • rozważa możliwości podjęcia działań na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • lekcja odwrócona;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. [Lekcja odwrócona – przygotowanie] Na poprzednich zajęciach nauczyciel przydziela 17 parom lub pojedynczym uczniom (w zależności od liczebności klasy) poszczególne cele zrównoważonego rozwoju. Uczniowie przygotowują się do zajęć, wykonując ćwiczenia 1 i 2 do multimedium.

Faza realizacyjna

1. [Lekcja odwrócona – realizacja] Uczniowie kolejno prezentują rezultaty swojej pracy na forum klasy – plakat związany z omawianym przez nich celem zrównoważonego rozwoju oraz pokrótce:

  • sytuację w obszarach objętych omawianym celem zrównoważonego rozwoju,

  • zadania, jakie społeczność międzynarodowa postawiła sobie w Agendzie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 w tym zakresie,

  • działania, jakie mogą podjąć państwa i co mogą zrobić zwykli obywatele, by przyczynić się do realizacji wybranego celu.

2. Ćwiczenia interaktywne 3–8 uczniowie rozwiązują w parach. Chętne/wybrane osoby prezentują swoje rozwiązania, pozostali oceniają ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Ćwiczenia interaktywne 1, 2.

2. [Dyskusja] Czy cele zrównoważonego rozwoju są wystarczającą i skuteczną metodą rozwiązywania problemów globalnych?

Praca domowa:

Który zrównoważony cel rozwoju jest twoim zdaniem najważniejszy? Uzasadnij swój wybór.

Materiały pomocnicze:

Cele Zrównoważonego Rozwoju, un.org.

World Health Organization reports 60 per cent drop in cholera in 2018, news.un.org.

Metoda SMART – czyli jak sprytnie formułować cele, psychowiedza.com.

Antoni Skowroński, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, yadda.imc.edu.pl.

Podsumowanie raportu „Nie marnuj jedzenia 2018” oraz debaty z udziałem ekspertów, bankizywnosci.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą podjąć próbę oceny realizacji celów zrównoważonego rozwoju z perspektywy zwyczajnego obywatela.