Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Cele zrównoważonego rozwoju
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:
7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje najważniejsze współczesne problemy globalne;
charakteryzuje cele zrównoważonego rozwoju ONZ;
rozważa możliwości podjęcia działań na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
lekcja odwrócona;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. [Lekcja odwrócona – przygotowanie] Na poprzednich zajęciach nauczyciel przydziela 17 parom lub pojedynczym uczniom (w zależności od liczebności klasy) poszczególne cele zrównoważonego rozwoju. Uczniowie przygotowują się do zajęć, wykonując ćwiczenia 1 i 2 do multimedium.
Faza realizacyjna
1. [Lekcja odwrócona – realizacja] Uczniowie kolejno prezentują rezultaty swojej pracy na forum klasy – plakat związany z omawianym przez nich celem zrównoważonego rozwoju oraz pokrótce:
sytuację w obszarach objętych omawianym celem zrównoważonego rozwoju,
zadania, jakie społeczność międzynarodowa postawiła sobie w Agendzie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 w tym zakresie,
działania, jakie mogą podjąć państwa i co mogą zrobić zwykli obywatele, by przyczynić się do realizacji wybranego celu.
2. Ćwiczenia interaktywne 3–8 uczniowie rozwiązują w parach. Chętne/wybrane osoby prezentują swoje rozwiązania, pozostali oceniają ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Ćwiczenia interaktywne 1, 2.
2. [Dyskusja] Czy cele zrównoważonego rozwoju są wystarczającą i skuteczną metodą rozwiązywania problemów globalnych?
Praca domowa:
Który zrównoważony cel rozwoju jest twoim zdaniem najważniejszy? Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
Cele Zrównoważonego Rozwoju, un.org.
World Health Organization reports 60 per cent drop in cholera in 2018, news.un.org.
Metoda SMART – czyli jak sprytnie formułować cele, psychowiedza.com.
Antoni Skowroński, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, yadda.imc.edu.pl.
Podsumowanie raportu „Nie marnuj jedzenia 2018” oraz debaty z udziałem ekspertów, bankizywnosci.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą podjąć próbę oceny realizacji celów zrównoważonego rozwoju z perspektywy zwyczajnego obywatela.