Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz funkcje modyfikatorów dźwięku.
Scharakteryzujesz efekty zastosowania modyfikatorów.
Omówisz działanie funkcji programu Audacity: efekt bas i sopran oraz Filter Curve.
Wykorzystasz efekt bas i sopran oraz Filter Curve w programie Audacity.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Audacity.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o uczniów o przypomnienie informacji z tematu: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel omawia z uczniami, o jakich efektach była mowa w temacie: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniow do zajęć.
Nauczyciel podaje cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wybrany uczeń podsumowuje wiadomości z tej części lekcji.
Uczniowie będą pracować w kilkuosobowych zespołach. Najpierw nauczyciel odtwarza w klasie film z sekcji „Film edukacyjny I”. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem rozwiązują polecenia. Przedstawiciel zespołu prezentuje efekt pracy drużyny. W razie jakichkolwiek trudności nauczyciel nakierowuje uczniów podczas ich pracy.
Prowadzący zajęcia odtwarza kolejny film z sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie dzielą się refleksjami po obejrzeniu filmu, a następnie przystępują do pracy indywidualnej. Pobierają plik z załącznika i importują go do programu Audacity. Następnie przy użyciu Filter Curve zmieniają zgodnie z wytycznymi częstotliwość wybranego fragmentu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Film edukacyjny II”.
Praca domowa:
Nagraj krótką informację o sponsorze audycji radiowej (np: Sponsorem dzisiejszej audycji jest firma ABC produkująca oryginalne kowbojskie kapelusze). Zmień częstotliwość tego nagrania i zmiksuj je ze ścieżką dźwiękową z pierwszego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.
Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.