Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 2

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz funkcje modyfikatorów dźwięku.

  • Scharakteryzujesz efekty zastosowania modyfikatorów.

  • Omówisz działanie funkcji programu Audacity: efekt bas i sopran oraz Filter Curve.

  • Wykorzystasz efekt bas i sopran oraz Filter Curve w programie Audacity.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • Audacity.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi o uczniów o przypomnienie informacji z tematu: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel omawia z uczniami, o jakich efektach była mowa w temacie: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniow do zajęć.

  2. Nauczyciel podaje cele zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wybrany uczeń podsumowuje wiadomości z tej części lekcji.

  2. Uczniowie będą pracować w kilkuosobowych zespołach. Najpierw nauczyciel odtwarza w klasie film z sekcji „Film edukacyjny I”. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem rozwiązują polecenia. Przedstawiciel zespołu prezentuje efekt pracy drużyny. W razie jakichkolwiek trudności nauczyciel nakierowuje uczniów podczas ich pracy.

  3. Prowadzący zajęcia odtwarza kolejny film z sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie dzielą się refleksjami po obejrzeniu filmu, a następnie przystępują do pracy indywidualnej. Pobierają plik z załącznika i importują go do programu Audacity. Następnie przy użyciu Filter Curve zmieniają zgodnie z wytycznymi częstotliwość wybranego fragmentu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Film edukacyjny II”.

Praca domowa:

  1. Nagraj krótką informację o sponsorze audycji radiowej (np: Sponsorem dzisiejszej audycji jest firma ABC produkująca oryginalne kowbojskie kapelusze). Zmień częstotliwość tego nagrania i zmiksuj je ze ścieżką dźwiękową z pierwszego polecenia.

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.

  • Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.