Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Iromiwb7laM
Film nawiązujący do treści materiału zatytułowany Audacity - efekt Filter Curve .
Ważne!
RVz6d326BxTHf
Filter Curve EQ
Źródło: Audacity, Audacity 3.3 Manual, dostępny w internecie: https://manual.audacityteam.org/index.html [dostęp 3.11.2022], tylko do użytku edukacyjnego.

Filter Curve jest narzędziem equalizacji (wyrównywania) dźwięku.

Na wykresie, na osi X, zostały przedstawione zakresy wysokich i niskich częstotliwości.  Częstotliwości po lewej stronie osi od 20 herców (Hz) odpowiadają za niskie dźwięki, np: dźwięki basowe a im dalej w prawą stronę wartości opowiadają coraz wyższym dźwiękom, aż do 2000 kiloherców (kHz) np: wysokim tonom, szmerom, trzaskom, dzwonkom, itd.

Oś Y przedstawia wartości odpowiadające poziomowi głośności dźwięku. Ich zakres określa dźwięki najcichsze na dole osi aż do najgłośniejszych na jej górze. Poziom głośności jest liczony w decybelach (dB).

R1SLIzV9ddqJk
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R19Jxy92zUEFk
Ćwiczenie 2
Aby stłumić dźwięk jakiegoś instrumentu za pomocą efektu Filter Curve należy... Możliwe odpowiedzi: 1. zmniejszyć częstotliwość dźwięku, 2. zwiększyć częstotliwość dźwięku, 3. wyciszyć instrument
Polecenie 1

Pobierz plik z załącznika i zaimportuj go do programu Audacity. Następnie przy użyciu efektu Filter Curve zmniejsz wysokie częstotliwości dźwięku.

R5N4ouqfLGj3q

Przycisk do pobrania pliku ZIP z treścią zadania.

Źródło: FreeMusicMascot, Running Fiddlers Country Band, dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
Plik ZIP o rozmiarze 5.51 MB w języku polskim
Polecenie 2

Nagraj krótką informację o sponsorze audycji radiowej (np: Sponsorem dzisiejszej audycji jest firma ABC produkująca oryginalne kowbojskie kapelusze). Użyj dostępnych efektów, by zmienić częstotliwość tego nagrania tak, by brzmiał jak głos słyszany w audycji radiowej i zmiksuj je ze ścieżką dźwiękową z pierwszego polecenia.