Dla nauczyciela
Przedmiot: geografia
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Temat: Regionalizacja rolnictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolniczena świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie pojęcie regionalizacji,
potrafi wskazać regiony rolnicze na świecie,
potrafi omówić przyczyny ukształtowania się regionów rolniczych,
potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rolnictwem, poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego i globalizacją.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie audiobooka. Uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z wykresami z grafiki interaktywnej i wyjaśnia uczniom, w jaki sposób należy interpretować dane. W tym miejscu uczniowie dodatkowo mogą zapoznać się z różnym sposobem prezentowania zmian zjawisk.
Uczniowie w parach omawiają przedstawione dane, notują wnioski dotyczące zmian w produkcji rolniczej w poszczególnych regionach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w zależności od liczebności klasy) i przydziela im jeden z regionów plus cały świat. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat zmian w produkcji rolniczej w poszczególnych regionach. Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia. Wszyscy wykonują własne notatki.
Następnie nauczyciel pyta uczniów o zmiany, jakie zaszły w produkcji w poszczególnych regionach oraz o ich podobieństwa i różnice.
Następnie uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia.
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Przypomnienie celów lekcji i ocena pracy uczniów.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji i dokończenie poleceń do grafiki interaktywnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może posłużyć jako powtórzenie działu dotyczącego rozwoju rolnictwa na świecie. Może zostać również wykorzystana do porównania struktury polskiego i światowego rolnictwa.