Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedmiot: geografia

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Temat: Regionalizacja rolnictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolniczena świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie pojęcie regionalizacji,

  • potrafi wskazać regiony rolnicze na świecie,

  • potrafi omówić przyczyny ukształtowania się regionów rolniczych,

  • potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rolnictwem, poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego i globalizacją.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie audiobooka. Uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z wykresami z grafiki interaktywnej i wyjaśnia uczniom, w jaki sposób należy interpretować dane. W tym miejscu uczniowie dodatkowo mogą zapoznać się z różnym sposobem prezentowania zmian zjawisk.

  • Uczniowie w parach omawiają przedstawione dane, notują wnioski dotyczące zmian w produkcji rolniczej w poszczególnych regionach.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w zależności od liczebności klasy) i przydziela im jeden z regionów plus cały świat. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat zmian w produkcji rolniczej w poszczególnych regionach. Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia. Wszyscy wykonują własne notatki.

  • Następnie nauczyciel pyta uczniów o zmiany, jakie zaszły w produkcji w poszczególnych regionach oraz o ich podobieństwa i różnice.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Przypomnienie celów lekcji i ocena pracy uczniów.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji i dokończenie poleceń do grafiki interaktywnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć jako powtórzenie działu dotyczącego rozwoju rolnictwa na świecie. Może zostać również wykorzystana do porównania struktury polskiego i światowego rolnictwa.