Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory redukcyjne dla kątów 3π2-α

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych 30°, 45°, 60°;

4) korzysta ze wzorów sin2α+cos2α=1, tgα=sinαcosα.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową na stopniową i odwrotnie;

4) stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różne sposoby dowodzenia wzorów redukcyjnych dla kątów 3π2-α

  • stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta

  • wykorzystuje poznane definicje i wzory do dowodzenia wzorów redukcyjnych

  • analizuje metody dowodzenia wzorów redukcyjnych

  • dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do rozwiązania problemu

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny

  • burza mózgów

  • pokaz multimedialny

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • rzutnik multimedialny

  • e‑podręcznik

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych.

  2. Uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy).

  3. Uczniowie podają wzory skróconego mnożenia i zapisują je na tablicy.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.

  2. Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „PRZECZYTAJ”.

  3. Uczniowie w grupach analizują przeprowadzone dowody twierdzeń dla wzorów redukcyjnych dla kątów 3π2-α oraz przykłady zawarte w sekcji „PRZECZYTAJ”.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  5. Po dyskusji zapisują udowodnione wzory i wnioski końcowe na tablicy.

  6. Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  7. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  8. Wybrani uczniowie prezentują wybraną metodę dowodu wzorów redukcyjnych.

  9. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.

  2. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Sinus, cosinus i tangens kąta ostregoDtTIRqwDISinus, cosinus i tangens kąta ostrego

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w animacji mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.