Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory redukcyjne dla kątów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych , , ;
4) korzysta ze wzorów , .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową na stopniową i odwrotnie;
4) stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne sposoby dowodzenia wzorów redukcyjnych dla kątów
stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta
wykorzystuje poznane definicje i wzory do dowodzenia wzorów redukcyjnych
analizuje metody dowodzenia wzorów redukcyjnych
dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do rozwiązania problemu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
pokaz multimedialny
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
rzutnik multimedialny
e‑podręcznik
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych.
Uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy).
Uczniowie podają wzory skróconego mnożenia i zapisują je na tablicy.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.
Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „PRZECZYTAJ”.
Uczniowie w grupach analizują przeprowadzone dowody twierdzeń dla wzorów redukcyjnych dla kątów oraz przykłady zawarte w sekcji „PRZECZYTAJ”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Po dyskusji zapisują udowodnione wzory i wnioski końcowe na tablicy.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Wybrani uczniowie prezentują wybraną metodę dowodu wzorów redukcyjnych.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Sinus, cosinus i tangens kąta ostregoSinus, cosinus i tangens kąta ostrego
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.