Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Mity greckie w opracowaniach. Greckie wyobrażenia bogów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wykonuje notatkę w punktach na podstawie audiobooka;
wyjaśnia stosunek Greków do mitów;
wskazuje znaczenia poszczególnych związków fraeologicznych;
redaguje wypowiedź o Nike z Samotraki w nawiązaniu do tekstu Nike Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
symulacja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnego wyszukania w sieci wiadomości na temat świątyni Partenon, a w szczególności na temat posągów bogów: Ateny, Zeusa, zrekonstruowanych rzeźb przedstawiających Herę, Iris, Afrodytę, Aresa, Demeter, Dionizosa, Heliosa, Hefajstosa, Posejdona, Apolla, Artemidę, Hermesa, Selene. Uczniowie przygotowują prezentację multimedialną na ten temat.
Nauczyciel proponuje grę dydaktyczną – symulację. Chętni uczniowie wcielają się w postaci greckich bogów i przedstawiają ich krótką charakterystykę. Używają przy tym zwrotów:
Jestem ……………………………
Opisywano mnie: ………………..
Mój posag wyrzeźbił: ……………
Mój portret namalował: …………..
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Mity greckie w opracowaniach. Greckie wyobrażenia bogów”.
Chętne osoby pokazują w klasie prezentacje, które wykonali przed lekcją. Nauczyciel ocenia sposób przygotowania i zaprezentowania materiału.
Nauczyciel robi krótki, wprowadzający wykład na temat kształtowania się wyobrażeń bogów greckich poprzez literaturę i sztukę.
Nauczyciel wyświetla cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Nauczyciel może rozwinąć temat rodzajów mitów (zasygnalizowany w sekcji „Przeczytaj”) i wraz z uczniami znaleźć ich przykłady, zachęcając do zastanowienia się, w jaki sposób różne rodzaje mitów kształtowały wyobrażenia bogów.
Nauczyciel może rozwinąć temat Teogonii – poematu Hezjoda o narodzinach bogów.
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel czyta polecenie 1 i prosi uczniów, aby wykonali je w parach po odsłuchaniu nagrania. Następnie wybrana para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Polecenie 2 z sekcji „Audiobook” uczniowie wykonują indywidualnie.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do wyszukania pochodzących z różnych wersji mitów, sprzecznych ze sobą wyobrażeń na temat bogów greckich.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1, 2, 3. Wybrane pary prezentują odpowiedzi na forum. Nauczyciel ocenia i ewentualnie komentuje.
Uczniowie zapoznają się z tekstem do ćwiczeń 4 i 5 – wykonują zadania indywidualnie. Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum. Nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenia 6, 7 uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadania, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór. Wybrana osoba prezentuje odpowiedzi, nauczyciel ocenia i komentuje.
Ćwiczenie 8 uczniowie wykonują pisemnie, następnie mogą przedyskutować odpowiedzi na forum – uczniowie proponują wyjaśnienia i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel robi krótki wykład na temat inspiracji płynącej z mitologii greckiej dla sztuki i literatury różnych epok. Zwraca przy tym uwagę na sposób wykorzystania postaci z mitologii greckiej jako nośników znaczeń. Zaznacza, że wizerunek greckich bogów nadal kształtuje się w zależności od intencji twórców. Zachęca uczniów do tropienia odniesień do postaci mitologicznych w polskiej poezji współczesnej (może wskazać np. na wiersze Zbigniewa Herberta).
Praca domowa:
Wybierz utwór polskiego poety z wieku XX, w którym pojawia się postać z mitologii greckiej i przeanalizuj, w jaki sposób poeta kształtuje obraz tej postaci.
Zbadaj, w jaki sposób funkcjonuje w kulturze postać Ateny. Przygotuj prezentację na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Poradnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011.
Ilona Błocian, Psychoanalityczne wykładnie mitu. Freud, Jung, Fromm, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.