Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Walki diadochów i rozpad imperium Aleksandra
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, dlaczego jeden z następców Aleksandra Wielkiego porwał jego zwłoki;
rozstrzyga, który moment w dziejach można uznać za rozpad monarchii Aleksandra Wielkiego;
analizuje, jak podobizny władców dostosowywano do okoliczności, w których miały być prezentowane.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech lub do sześciu (w zależności od liczebności klasy). Łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa tworzy streszczenie fragmentu materiału z sekcji „Przeczytaj”.
Grupa 1 i 4 – Sukcesja?;
Grupa 2 i 5 – Razem czy osobno?;
Grupa 3 i 6 – Nowy świat i epoka.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje. Nauczyciel śledzi pracę uczniów i w razie potrzeby uzupełnia informacje, zwracając uwagę na istotne zagadnienia, np. skutki ustabilizowania władzy diadochów.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Zapoznaj się z mapą interaktywną przedstawiającą, w jaki sposób zmieniało się władztwo poszczególnych diadochów w latach 311‑301‑281 p.n.e. Jak myślisz, jakie czynniki zadecydowały o nietrwałości państwa Aleksandra? Uzasadnij odpowiedź”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy (ok. 5 grup 3‑4-osobowych) i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź (kiedy brakuje istotnych informacji, np. dotyczących skutków przejęcia władzy przez diadochów, czy tego w jaki sposób zmieniało się ich władztwo), udzielając także informacji zwrotnej.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Rozstrzygnij, które spośród podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 3, które utrwalają wiedzę przyswojoną na lekcji oraz ćwiczą umiejętność pracy z tekstem źródłowym. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia od 4 do 6, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Jako podsumowanie lekcji „Walki diadochów i rozpad imperium Aleksandra” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Walki diadochów i rozpad imperium Aleksandra”.
Materiały pomocnicze:
D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.
F.W. Walbank, Świat hellenistyczny, Warszawa 2003.
R. Waterfield, Dzielenie łupów. Wojna o imperium Aleksandra Wielkiego, tłum. N. Radomski, Poznań 2019.
E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków. Okres hellenistyczny, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.