| |
| |
| Jak przeczytać schemat obwodu elektrycznego? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
określa, do czego służy schemat obwodu elektrycznego, jak się go konstruuje i odczytuje,
analizuje różne sposoby obrazowania obwodów elektrycznych za pomocą schematów,
stosuje zdobyte wiadomości do skonstruowania swojego własnego urządzenia elektrycznego lub elektronicznego.
|
| |
| realizacja projektu uczniowskiego |
| |
| elementy do budowy urządzeń elektrycznych i elektronicznych, grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Schemat obwodu elektrycznego” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. Dodatkową motywacją jest fakt, że uczniowie zbudują swoje własne urządzenie elektryczne lub elektroniczne. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. |
|
Podzielenie uczniów na grupy. Zadanie polega na zbudowaniu wybranego przez grupę, prostego urządzenia elektrycznego lub elektronicznego na podstawie jego schematu. Może to być na przykład: zasilacz, ściemniacz światła, radio, wzmacniacz, urządzenie sterowane sygnałami wyjściowymi układów cyfrowych i programowanych takich, jak PASCO lub Arduino itp. Pierwszym etapem jest zapoznanie się przez uczniów z e‑materiałem i zdanie „egzaminu wstępnego”, polegającego na rozwiązaniu zadań. Grupy pracują samodzielnie, ale powinny uwzględnić następujące etapy pracy:
podział ról (funkcji) w zespole,
zaplanowanie pracy,
zatwierdzenie schematu przez nauczyciela,
zatwierdzenie konstrukcji urządzenia przez nauczyciela przed pierwszym uruchomieniem,
podsumowanie zadania i ewaluacja procesu uczenia się.
Grupy mają bezwzględny nakaz przestrzegania wszystkich zasad BHP obowiązujących podczas zajęć z fizyki. Nauczyciel pełni rolę doradcy i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Nauczyciel zapoznaje się z podsumowaniem pracy każdej grupy oddzielnie i przekazuje jej swoją refleksję dotycząca sukcesów w uczeniu się podczas wykonywania zadania. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Przygotować i opublikować fotoreportaż lub inną formę multimedialnej relacji z wykonywania zadania. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może zostać użyta jako materiał pomocniczy niemal na każdej lekcji z działu „Prąd elektryczny”. |