Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Kamiński |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zderzenia sprężyste w doświadczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE - nauczanie przez odkrywanie |
Metody nauczania: | Nauczanie problemowe. Praca metodą eksperymentu. |
Formy zajęć: | Eksperyment fizyczny realizowany równym frontem - praca całej klasy. |
Środki dydaktyczne: | Tor powietrzny z fotokomórkami, wózki |
Materiały pomocnicze: | e- materiały: „Co to jest zderzenie sprężyste?”, „Jak brzmi zasada zachowania pędu?”, „Zasada zachowania pędu doświadczalnie” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel sprawdza pracę domową oraz wiedzę uczniów z poprzedniej lekcji, dotyczącą rozróżnienia zderzeń sprężystych i niesprężystych. Celem lekcji jest przeprowadzanie ilościowych eksperymentów na torze powietrznym, na którym wózki mogą zderzać się sprężyście, a przy pomocy fotokomórki można porównywać ich prędkości. Nauczyciel wypisuje na tablicy wzory na prędkości końcowe wózków zderzających się sprężyście. Uczniowie, na tej podstawie oraz znajomości działania toru powietrznego, planują eksperyment, którego celem jest oszacowanie, na ile zderzenia obserwowane na torze są sprężyste. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie ustawiają jednakowe wózki na torze i mierzą prędkości wózków przed i po zderzeniu w przypadku, gdy jeden z wózków spoczywa. Następnie opisują doświadczenie w zeszytach i wpisują wyniki pomiarów. Drugi eksperyment polega na pomiarze prędkości, gdy wózek o masie m zderza się ze stojącym na torze wózkiem o masie 2m. Po zapisaniu wyników w zeszytach uczniowie wykonują obliczenia i oceniają, z uwzględnieniem oszacowania błędów w doświadczeniu, czy wyniki doświadczenia zgadzają się z przewidywaniami. Nauczyciel i uczniowie weryfikują hipotezę, określającą, że zderzenia były sprężyste. | |
Faza podsumowująca: | |
Celem tej części lekcji jest analiza wyników doświadczenia i ocena pracy uczniów. Jako podsumowanie uczniowie rozwiązują zadanie rachunkowe nr 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową uczniowie wykonują zadania: 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może być wykorzystana na lekcji, jeśli w pracowni nie ma toru powietrznego. Innym zastosowaniem jest obejrzenie animacji przez uczniów w domu przed lekcją, żeby przygotować ich do prowadzenia eksperymentów. |