Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Myśl, co mówisz – o funkcjach języka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
2) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt);
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) określa funkcje języka: poznawczą (kategoryzowanie świata), komunikacyjną (dostosowanie języka do sytuacji komunikacyjnej) oraz społeczną (budowanie wspólnoty regionalnej, środowiskowej, narodowej);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • odróżni od siebie poszczególne funkcje języka;

  • pozna cechy tekstów pełniących różne funkcje;

  • przyporządkuje poszczególne funkcje języka do komunikatów;

  • zredaguje teksty podporządkowane danym funkcjom.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapoznają się z umieszczonymi w e‑materiałach informacjami o modelu Jakobsona oraz pozakomunikacyjnych funkcjach języka. Sporządzają mapę myśli dotyczącą przeczytanych informacji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Schemat”. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Korzystając z telefonów z dostępem do internetu, szukają w sieci przykładów tekstów, które spełniają wymienione funkcje: fatyczną, ekspresywną, poetycką, impresywną, informacyjną. Prezentując znalezione przykłady, krótko omawiają ich charakter oraz skuteczność przekazu.

  2. Uczniowie pracują w parach. Redagują dwuzdaniową wypowiedź, która będzie nakierowana zarówno na odbiorcę, jak i na nadawcę komunikatu.

  3. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji na temat: Dlaczego teksty reklamowe często oprócz nadrzędnej funkcji perswazyjnej pełnią również funkcję poetycką? Prowadzący zajęcia podsumowuje dyskusję po wyznaczonym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑5. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

  2. Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz sześć komunikatów dotyczących twojej szkoły. Każdy z nich powinien pełnić inną funkcję językową.

Materiały pomocnicze:

  • Marcin Możdżonek, Zarys modelu (rzeczywistej) komunikacji międzyludzkiej w odniesieniu do (rzeczywistych) języków ludzkich i (rzeczywistej) kultury ludzkiej, „Lingwistyka Stosowana” 2016/17.

  • Jadwiga Kowalikowa, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Polonista w szkole, red. Anna Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.