Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Myśl, co mówisz – o funkcjach języka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
odróżni od siebie poszczególne funkcje języka;
pozna cechy tekstów pełniących różne funkcje;
przyporządkuje poszczególne funkcje języka do komunikatów;
zredaguje teksty podporządkowane danym funkcjom.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z umieszczonymi w e‑materiałach informacjami o modelu Jakobsona oraz pozakomunikacyjnych funkcjach języka. Sporządzają mapę myśli dotyczącą przeczytanych informacji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Schemat”. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Korzystając z telefonów z dostępem do internetu, szukają w sieci przykładów tekstów, które spełniają wymienione funkcje: fatyczną, ekspresywną, poetycką, impresywną, informacyjną. Prezentując znalezione przykłady, krótko omawiają ich charakter oraz skuteczność przekazu.
Uczniowie pracują w parach. Redagują dwuzdaniową wypowiedź, która będzie nakierowana zarówno na odbiorcę, jak i na nadawcę komunikatu.
Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji na temat: Dlaczego teksty reklamowe często oprócz nadrzędnej funkcji perswazyjnej pełnią również funkcję poetycką? Prowadzący zajęcia podsumowuje dyskusję po wyznaczonym czasie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑5. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz sześć komunikatów dotyczących twojej szkoły. Każdy z nich powinien pełnić inną funkcję językową.
Materiały pomocnicze:
Marcin Możdżonek, Zarys modelu (rzeczywistej) komunikacji międzyludzkiej w odniesieniu do (rzeczywistych) języków ludzkich i (rzeczywistej) kultury ludzkiej, „Lingwistyka Stosowana” 2016/17.
Jadwiga Kowalikowa, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Polonista w szkole, red. Anna Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.