Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RPtfMshoZpxn6
Przyporządkuj funkcje języka do elementów schematu Jakobsona. funkcja informacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat funkcja fatyczna Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat funkcja metajęzykowa Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat funkcja perswazyjna Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat funkcja ekspresywna Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat funkcja poetycka Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt, 2. kod, 3. kontekst, 4. nadawca, 5. odbiorca, 6. komunikat
111
Ćwiczenie 2

Uruchom test. Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe.

Sprawdź swoje umiejętności.5470Brawo!Niestety, spróbuj jeszcze raz.1
Test

Sprawdź swoje umiejętności.

Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe.

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
4 min
Twój ostatni wynik:
-
RZfeEEBR2pcQh1
Ćwiczenie 2
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Chodź tu!, 2. Elo, 3. Gorąco dziś, co?
RUXj4eaZFr2tP1
Ćwiczenie 3
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystko to nie ma sensu!, 2. Odmień „to be”!, 3. No zjedz zupę!
R7JbktlAnDhta1
Ćwiczenie 4
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie umiem odmieniać liczebników złożonych., 2. W języku polskim mamy czas przyszły prosty i złożony., 3. Formy zakończone na -no i -to to bezosobowe formy czasownika.
REhVWP4M5m2KX1
Ćwiczenie 5
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Hajże na Soplicę!, 2. O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny., 3. Żuki grały jej potrupne, świerszcze – pieśni powitalne,, 4. Kwiaty wiły się we wieńce, ach, we wieńce pożegnalne!
RZj6vkdgZPkas1
Ćwiczenie 6
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Idź stąd!, 2. Smutno mi., 3. No to słabo…
R10i4R1hStmB31
Ćwiczenie 7
Wybierz komunikat, który spełnia inną funkcję niż dwa pozostałe. Możliwe odpowiedzi: 1. Co za pech!, 2. Młodzież z partią!, 3. Czy możesz otworzyć okno?
11
Ćwiczenie 3
RpH9LQ4G7kK9B
Przyporządkuj komunikaty do funkcji językowej. Funkcja informacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią! Funkcja poetycka Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią! Funkcja impresywna Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią! Funkcja ekspresywna Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią! Funkcja fatyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią! Funkcja metajęzykowa Możliwe odpowiedzi: 1. Chyba sobie żartujesz!, 2. Pij mleko - będziesz wielki., 3. Rzeczownik odmienia się przez przypadki., 4. Zamienił stryjek siekierkę na kijek., 5. Uhm..., 6. Nieszczesne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory,
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?
Żalu mi przydajecie.
, 7. Jest osiem sezonów Gry o tron., 8. Poczuj dziecięcą radość., 9. Musisz to mieć!, 10. Cześć., 11. Kiedy ranne wstają zorze, Tobie ziemia, Tobie morze, Tobie śpiewa żywioł wszelki., 12. Większość gatunków roślin i zwierząt na Madagaskarze to endemity., 13. Wow!, 14. Ciało grzybów nazywamy plechą., 15. Halo?!, 16. Ballady i romanse zostały wydane w 1822 roku., 17. Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki., 18. Uwielbiam książki Tokarczuk!, 19. Fantastycznie!, 20. Jest mi smutno., 21. W języku japońskim jest słowo, które oznacza słońce prześwitujące przez liście., 22. Prawda?, 23. Język to system znaków., 24. Niektóre przymiotniki się nie stopniują., 25. Młodzież z partią!
11
Ćwiczenie 4

Nazwij dwie funkcje pełnione przez poniższe komunikaty. Oceń, która jest dominująca.

R1Ngf9jEdQZ4A
1. W końcu! Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka. (Uzupełnij) 2. Cześć! Daj łyka. (Uzupełnij) 3. Kocham cię! Wyjdź za mnie! (Uzupełnij) 4. Pisarze do piór! (Uzupełnij) 5. No ileż można! Rusz się! (Uzupełnij) 6. Janek! Do tablicy! (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
RTUhSf77shjaQ
Wybierz z poniższego tekstu przynajmniej 4 fragmenty o funkcji ekspresywnej. 4 maja 1771 O jakże cieszę się, że wyjechałem! Powiesz drogi przyjacielu, że niewdzięcznym jest serce człowieka? Opuściłem ciebie, którego tak kocham, z którym nierozłączny byłem i oto — cieszę się? Ale wiem, że mi przebaczysz, bo czyż los nie uczynił wszystkiego, co mogłoby mnie udręczyć? Biedna Leonora! Byłem jednak niewinnym, czyż mogę bowiem ponosić odpowiedzialność za to, że pod wpływem zalotności jej siostry i miłego z nią obcowania, zrodziła się namiętność w biednym sercu? [...] Chcę używać tego, co mam przed sobą, a zapomnieć o tym, co było i przeminęło. Zaprawdę, masz słuszność mój drogi: pośród ludzi mniej byłoby trosk, gdyby — o, czemuż się tak dzieje — gdyby nie wytężali całej wyobraźni na wywoływanie zjawy minionych cierpień, a raczej znosili obojętnie to, co niesie chwila bieżąca. [...] Jest mi tutaj zresztą bardzo dobrze. Samotność, to balsam nieoceniony dla mego skołatanego serca. Miejscowość, gdzie przebywam, to raj prawdziwy, a wiosna tu w pełni uroczych ponęt swych i rozkwitu. Drzewa, żywopłoty, to jakby ogromne kwietne kiście, tak, że zbiera ochota zmienić się w chrząszczyka, nurzać się w tej wonnej toni i żywić się wyłącznie zapachem. Miasto samo niczym nie pociąga, ale za to okolica niewypowiedzianie piękna. To właśnie skłoniło zmarłego hrabiego M… do założenia ogrodu na jednym ze wzgórz, które leżą tutaj na widnokręgu, porozdzielane uroczymi dolinami. [...] Uroniłem też niejedną łzę ku czci zmarłego, siedząc w rozpadłym na poły pawilonie, który był dawniej jego ulubionym miejscem, a jest dzisiaj moim. Niebawem stanę się panem owego ogrodu. Źródło: Johann Wolfgang von Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. F. Mirandola, opra. J. Szczepanik, K. Chojnacka, Warszawa 2011, s. 5.
RWOtgtKHWRdKW2
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6
R1LdsnSVOHMbf
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Żeby zaszła ... pomiędzy nadawcą i odbiorcą, musi być kontakt., 2. Na co nakierowana jest funkcja fatyczna?, 3. Funkcja językowa nakierowana na nadawcę., 4. Na co nakierowana jest funkcja metajęzykowa?, 5. Do niego nadawca kieruje komunikat., 6. Jaka funkcja jest nakierowana na odbiorcę?, 7. Każda wypowiedź powinna się do niego odwoływać, pośrednio lub bezpośrednio, aby była zrozumiała., 8. Na kogo jest nakierowany komunikat: „Mam już dość owsianki!” (hasło wpisz w mianowniku)
31
Ćwiczenie 7

Określ, jaką funkcję pełnią poniższe komunikaty.

R1aBTQit44BXl
1. Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą. (Uzupełnij) 2. - Cześć! Co tam? - A stara bieda. A co u ciebie? - Jakoś życie powoli się na tej wsi toczy. Muszę już iść. - To do zobaczenia. - Do zobaczenia. (Uzupełnij) 3. Rozłóż planszę na stronie przeznaczonej dla 2 graczy (z 4 przekątnymi ścieżkami) lub na stronie przeznaczonej dla 3–4 graczy. (Uzupełnij) . 4. Niektóre czasowniki nie mają strony biernej. (Uzupełnij) 5. W języku hiszpańskim występuje tryb nieobecny w języku polskim służący np. do wyrażania emocji, życzeń, poleceń, możliwości. (Uzupełnij) 6. Nienawidzę poniedziałków. (Uzupełnij) 7. Jeżu Anaszpanie! (Uzupełnij) 8. Kiedy ranne wstają zorze, każdy wypić kawę może. (Uzupełnij) 9. Odczepcie się od naszego maleństwa i od nas! (Uzupełnij) 10. Koty nie mają obojczyka. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz, jaką funkcję językową pełni wypowiedź „Zapraszam cię na obiad”.

R1YZx57KE5kqM
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz sześć komunikatów dotyczących twojej szkoły. Każdy z nich powinien pełnić inną funkcję językową.

RhpPEr2Ua1cvS
(Uzupełnij).