Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Negatywne skutki działania hałasu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zdefiniujesz pojęcie hałasu.
Scharakteryzujesz źródła hałasu.
Opiszesz mechanizm utraty słuchu będący wynikiem urazu słuchowego.
Przedstawisz inne niż utrata słuchu przykłady negatywnych skutków działania hałasu na organizm człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
rozmowa kierowana;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest hałas?
– Z jakimi źródłami hałasu mamy do czynienia na co dzień? Jakie natężenie hałasu one generują? Które są najbardziej niebezpieczne dla słuchu? Czy mogą powodować jeszcze inne negatywne skutki?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie odczytują polecenie nr 1 („Zaproponuj inne niż wskazane w audiobooku działania mające na celu ograniczenie emisji hałasu”) oraz polecenie nr 2 („Opisz mechanizm utraty słuchu będący wynikiem narażenia na długotrwały hałas”) i wykonują je w parach. Po wyznaczonym wcześniej czasie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Mapa myśli. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy myśli związane z tematem lekcji i na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”. Uwzględniają negatywne skutki zdrowotne narażenia na hałas oraz działania zmniejszające ryzyko ich wystąpienia.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie określić – na podstawie tekstu dotyczącego wpływu hałasu na rozwijający się płód oraz własnej wiedzy – prawdziwość stwierdzenia, że najbardziej narażone na skutki niekorzystnego dźwiękowo środowiska są noworodki urodzone przedwcześnie) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie omawiają odpowiedzi w czteroosobowych grupach. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.