Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Negatywne skutki działania hałasu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
k) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz pojęcie hałasu.

  • Scharakteryzujesz źródła hałasu.

  • Opiszesz mechanizm utraty słuchu będący wynikiem urazu słuchowego.

  • Przedstawisz inne niż utrata słuchu przykłady negatywnych skutków działania hałasu na organizm człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • rozmowa kierowana;

  • mapa myśli;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Czym jest hałas?
    – Z jakimi źródłami hałasu mamy do czynienia na co dzień? Jakie natężenie hałasu one generują? Które są najbardziej niebezpieczne dla słuchu? Czy mogą powodować jeszcze inne negatywne skutki?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie odczytują polecenie nr 1 („Zaproponuj inne niż wskazane w audiobooku działania mające na celu ograniczenie emisji hałasu”) oraz polecenie nr 2 („Opisz mechanizm utraty słuchu będący wynikiem narażenia na długotrwały hałas”) i wykonują je w parach. Po wyznaczonym wcześniej czasie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Mapa myśli. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy myśli związane z tematem lekcji i na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”. Uwzględniają negatywne skutki zdrowotne narażenia na hałas oraz działania zmniejszające ryzyko ich wystąpienia.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie określić – na podstawie tekstu dotyczącego wpływu hałasu na rozwijający się płód oraz własnej wiedzy – prawdziwość stwierdzenia, że najbardziej narażone na skutki niekorzystnego dźwiękowo środowiska są noworodki urodzone przedwcześnie) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie omawiają odpowiedzi w czteroosobowych grupach. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedź na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.