Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1HJSteCXYV101
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie źródła hałasu, wybierając je spośród podanych poniżej sformułowań. Możliwe odpowiedzi: 1. koncert na stadionie, 2. ruchliwa ulica, 3. fabryki, 4. impreza w barze, 5. Prawidłowa odpowiedź A, 6. korytarz szkolny podczas przerwy
RBrFe8pETJ5D41
Ćwiczenie 2
Dopasuj definicje do podanych poniżej słów związanych z dźwiękiem. infradźwięki Możliwe odpowiedzi: 1. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości poniżej 16 Hz, 2. dźwięk o nadmiernym natężeniu powodujący uczucie dyskomfortu, 3. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości powyżej 20 kHz hałas Możliwe odpowiedzi: 1. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości poniżej 16 Hz, 2. dźwięk o nadmiernym natężeniu powodujący uczucie dyskomfortu, 3. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości powyżej 20 kHz ultradźwięki Możliwe odpowiedzi: 1. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości poniżej 16 Hz, 2. dźwięk o nadmiernym natężeniu powodujący uczucie dyskomfortu, 3. niesłyszalne dla człowieka dźwięki o częstotliwości powyżej 20 kHz
RMpUrnMpAcbV12
Ćwiczenie 3
Uporządkuj podane źródła hałasu według malejącego ryzyka wywołania zaburzeń homeostazy człowieka. Elementy do uszeregowania: 1. start odrzutowca, 2. dyskoteka, 3. eksplozja bomby, 4. szept, 5. młot pneumatyczny, 6. hałas budowlany, 7. rozmowa, 8. przejazd ciężarówki
R19QCxmJOnHp02
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1SMCexGzTUnN2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, wybierając odpowiednie sformułowania spośród podanych w nawiasach. Przebywanie w hałasie ma wpływ na wiele układów narządów. Powoduje to przede wszystkim aktywację współczulnegoprzywspółczulnego układu nerwowego, co wzmaga wydzielanie kortyzolutestosteronu, będącego tzw. “hormonem stresu”. Głośne dźwięki powodują wzrostspadek częstości pracy serca, zwolnienieprzyspieszenie tętna, przyczyniając się także do zaburzeń rytmu mięśnia sercowego. Sok żołądkowy wydziela się w zwiększonejw zmniejszonej ilości, co może wywołać bóle brzucha, a nawet uszkodzić błonę śluzową przewodu pokarmowego. Wzrost aktywności noradrenergicznejcholinergicznej prowadzi także do wzrostuspadku libido i dysfunkcji seksualnych, a także może przyczynić się do rozwoju depresjischizofrenii.
RxuRWtcRoJ9X02
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń czy stwierdzenie jest prawdziwe (P) czy fałszywe (F).. Decybele to jednostka głośności, którą określa się według skali logarytmicznej.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Łatwo jest rozróżnić pojedyncze głosy, natomiast im więcej jest nakładających się na siebie dźwięków powodujących hałas, tym trudniej je rozróżnić.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Narząd spiralny bierze udział głównie w regulowaniu poczucia równowagi, natomiast w odbiorze dźwięków pełni funkcję pomocniczą.. Możliwe odpowiedzi: P, F
31
Ćwiczenie 7

Dźwięk ma wpływ na rozwijający się płód. Dziecko w macicy słyszy głos matki, który jest jednym z czynników pobudzających fizjologiczny rozwój zmysłów. Płód poza przefiltrowanym głosem matki odbiera również inne bodźce, np. te wywołane poruszającą się przeponą czy dźwiękami trawiennymi. Dźwięki są przekazywane płodowi poprzez wody płodowe do kości czaszki [...].  Natężenie dźwięku w macicy jest niskie i rzadko przekracza 30 dB [...]. U dojrzałego noworodka słuch jest rozwinięty już od urodzenia. Dowodem na to jest reakcja noworodka na głośne bodźce dźwiękowe, takie jak klaśnięcie w dłonie [...]. Środowisko dźwiękowe, do którego trafia noworodek bezpośrednio po urodzeniu, nie jest dla niego korzystne i może wpłynąć negatywnie na jego rozwój [...]. Ważne jest, aby umieścić dziecko, bezpośrednio po urodzeniu, na brzuchu mamy, gdzie słyszy bicie serca i pracę jelit. Umożliwienie noworodkowi bezpośrednio po urodzeniu słuchania głosu matki odgrywa rolę ochronną: umożliwia powrót do doświadczeń zmysłowych z życia prenatalnego. Doświadczenia te są niezmiernie istotne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego i ograniczają skutki przebywania w nowym, nieznanym i często niekorzystnym środowisku. [...]

Indeks górny Źródło: Łozińska‑Czerniak, A. (2020). Wpływ hałasu na noworodka. Postępy Neonatologii, 26(1), 69–72 Indeks górny koniec

R2mgceDlKVKvh
Wyjaśnij, jaką rolę w zapobieganiu rozwinięcia ADHD u dziecka ma unikanie narażania go na zbyt głośne otoczenie. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na poniższym zdjęciu przedstawiono ekrany akustyczne, które są montowane przy drogach o dużym natężeniu ruchu. Są one izolatorami akustycznymi, dzięki czemu ilość energii akustycznej przedostającej się na drugą stronę jest zmniejszona. Ekrany akustyczne charakteryzuje współczynnik pochłaniania dźwięku, który odpowiada za ilość energii akustycznej, jaka zostanie odbita w stronę źródła dźwięku.

R15mpGCvgshQr
Źródło: Frettie, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1PI9TyyNe2Bw
Określ, czy współczynnik pochłaniania dźwięku powinien być jak największy, czy jak najmniejszy. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).