Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Od jakich parametrów zależy wartość siły elektrodynamicznej - na podstawie doświadczeń |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest siła elektrodynamiczna? Przewidywana odpowiedź: Jest to siła działająca na przewodnik z prądem znajdujący się w polu magnetycznym. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: od jakich wielkości fizycznych zależy wartość tej siły. Podany zostaje wzór (przez uczniów albo przez nauczyciela, co zależy od kolejności realizacji zagadnień programu nauczania): . Nauczyciel wraz z uczniami przypomina o wyznaczaniu kierunku i zwrotu siły elektrodynamicznej. | |
Faza realizacyjna: | |
Celem lekcji jest doświadczalne sprawdzenie zależności siły elektrodynamicznej od niezależnie występujących zmian: natężenia prądu I, długości przewodnika umieszczonego w polu magnetycznym l, wartości indukcji zastosowanego pola magnetycznego B i kąta - pomiędzy przewodnikiem a liniami pola magnetycznego. Nauczyciel wyświetla schemat wagi prądowej (Rys. 2.) i omawia zasadę jej działania. Teraz następuje faza zastosowania filmu z doświadczeniami. Nauczyciel prezentuje uczniom film, przerywając w miejscach, w których stawiane są pytania. Uczniowie biorą aktywnie udział w lekcji odpowiadając na pytania. W pewnym momencie (Doświadczenie IV.) pojawia się sytuacja problemowa. I jest to moment na podjęcie w klasie prawdziwej dyskusji. W „słabszym” zespole po prostu wyświetlamy odpowiedź zawartą w filmie. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 4, 5 i 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film z doświadczeniami można zastosować w trakcie realizacji innych tematów dotyczących siły elektrodynamicznej. |