Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak właściwie zaplanować eksperyment?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń dowiaduje się, także na konkretnym przykładzie:

  1. w jakim celu wykonuje się eksperymenty naukowe.

  2. jakie przygotowania należy poczynić, aby zrealizować eksperyment.

  3. jakie są elementy realizacji eksperymentu.

  4. na czym polega opracowanie wyników wykonanych pomiarów.

  5. do czego prowadzą wnioski z wykonanego eksperymentu.

Strategie nauczania:

Nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na grafice interaktywnej.

Formy zajęć:

Praca zespołowa, „burza mózgów”.

Środki dydaktyczne:

Komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

Strony www konkretnych laboratoriów naukowych i eksperymentów fizycznych

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Informacja o konkretnym, realizowanym współcześnie eksperymencie naukowym.

Faza realizacyjna:

Uczniowie oglądają grafikę interaktywną.
”Burza mózgów” - stymulowana przez nauczyciela dyskusja kolejnych faz wybranego eksperymentu.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują wybrane zadania z części „Sprawdź się”, np. zadania 4, 5.

Faza podsumowująca:

Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania 6, 7 z części „Sprawdź się”.
Ukazanie udziału w badaniach naukowych jako interesującej kariery zawodowej.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: Jakie elementy realizacji eksperymentu uważasz za najciekawsze? Np.: sformułowanie hipotez badawczych, przygotowanie pomiarów, układu pomiarowego i aparatury pomiarowej, wykonywanie pomiarów, komputerowe opracowanie wyników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana do pokazania informacji dotyczącej omawianego eksperymentu.